– Att bli uppmärksammad för sitt arbete är enorm uppskattat, och innebär att vi är på rätt väg. Vårt mål har hela tiden varit att tillsammans med våra fantastiska franchisetagare förenkla folks bilägande i en övrigt stressig vardag, säger Christoffer Johansson, marknadschef på Däckskiftarna.
Däckskiftarna har utmanat en hel bransch med sina mobila däckskiftesstationer som byggs upp under säsong på parkeringsplatser vid köpcentra och liknande. Under 2021 ökade företagets försäljning med 34 procent och idag finns 74 däckskiftarstationer runt om i landet som drivs av 25 franchisetagare.
Däckskiftarna tilldelas priset för sitt nära samarbete med sina franchisetagare, och hur effektivt de jobbar med marknadsföring, framför allt i digitala kanaler. Kännedomen online om varumärket Däckskiftarna har gått från 12 procent till 32 procent de senaste sex månaderna.
Företaget har de senaste åren också byggt upp en väl utvecklad e-handelstjänst för däck och fälgar.
– Stort tack till alla inblandade och ett extra tack till våra franchisetagare samt marknadsråd som gör att vi kan ligga i framkant vad det gäller service och tillväxt både online och ute på våra stationer, säger Christoffer Johansson marknadschef Däckskiftarna.
Utöver den digitala satsningen så har även Däckskiftarna jobbat med att utveckla den lokala marknadsföringen runt om i landet, bland annat med ny logga och design på sina stationer.
Alla dessa aktiviteter och initiativ har resulterat i Däckskiftarna som kedja ökade med 14 procent i antalet kunder under 2021 vilket innebär ca 41 000 fler kunder och försäljning ökade samtidigt med 34 procent.
Svenska Franchise Föreningen ger Däckskiftarna priset med motiveringen:
”Genom att tillvarata franchisetagarnas intressen inom marknadsföring, med fokus på ökad kännedom om varumärket och erbjudandet, kampanjer och event, såväl lokalt som regionalt, med användande av såväl sociala medier som ett optimerat arbete med skyltning lokalt, har arbetet givit fantastiska resultat, som säkerställts med mätbara mål.”