Försämrade vägar äventyrar omställning till hållbar bilism
Nyheter
02 december 2021
Text: Jonna Jansson Foto: Motorbranschens Riksförbund
Mindre än 6 procent av det totala beloppet går till nyinvesteringar av vårt vägnät. Av 799 miljarder satsas bara 46 på väginvesteringar, vilket dessutom är klart mindre än hälften av det som budgeteras på höghastighetstågen (104 miljarder). Nu kritiserar Motorbranschens Riksförbund (MRF) den svenska vägstandarden.
Tillståndet på det statliga vägnätet har under en längre tid gradvis försämrats, och med de nya anslagen kommer detta tyvärr att fortsätta, skriver MRF i ett blogginlägg. Vägsystemet kommer trots anslagsökningen att försämras snabbare under planperioden än vad Trafikverket kan återställa. Både det låg- och högtrafikerade vägnätet försämras som en följd av växande underhålls- och reinvesteringsbehov. Trafikverkets avgående generaldirektör kommenterar detta:
− Trots ökade medel är de inte tillräckliga för att vända den negativa tillståndsutvecklingen på vägnätet. Långsiktigt kommer detta att leda till ökande underhållskostnader, säger Lena Erixon.
MRF anser att de vanligaste trafikslagen måste prioriteras högre i dessa anslag:
− 3 av 4 mil persontransporter sker idag med personbil på våra vägar och att då inte ens mäkta med att hålla dagens standard på vägnätet är under all kritik. Vi behöver istället satsa på den hållbara mobilismen med bättre vägar och fler publika laddstationer för en fortsatt omställning till den fossilfria fordonsflotta som branschen kan leverera idag, säger Anders Östberg, opinionsansvarig på MRF.