SBTi är ett partnerskap mellan CDP (Carbon Disclosure Project), United Nations Global Compact (UNGC), World Resources Institute (WRI) och World Wide Fund for Nature (WWF). Mer än 3 600 globala företag arbetar med SBTi för att fastställa, mäta och rapportera vetenskapsbaserade reduktionsmål i linje med Parisavtalet som är ett juridiskt bindande internationellt klimatförändringsavtal.
Hankook gick med i SBTi-initiativet i mars i år som det första koreanska däcktillverkningsföretaget. I augusti lämnade företaget in sina vetenskapsbaserade mål för reducerade utsläpp på medellång till lång sikt. Valideringen förväntas i början av 2023. Företaget planerar att nästan halvera utsläppen från Scope 1 och 2 som sker under produktionsskedet, och minska dem med 46,2 procent jämfört med 2019 fram till 2030. Dessutom lovade Hankook att minska Scope 3-utsläppen i sin värdekedja med 27,5 procent jämfört med 2019 fram till 2030. Detta inkluderar minskningen av alla växthusgaser som genereras från råvaruanskaffning, distribution, investeringar, produktion och andra större affärsaktiviteter.
Upprop till företag över hela världen: "Business Ambition för 1,5°C"
Hankook har dessutom tillkännagett sitt deltagande i Business Ambition for 1,5°C Campaign – en angelägen uppmaning till företag att sätta upp mål för att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grad och för att undvika de värsta effekterna av klimatförändringarna genom att sträva efter en framtid med netto-nollutsläpp. Under ledning av SBTi i samarbete med internationella partners deltar över 1 300 globala företag i denna kampanj.
Hankook gjorde klimatskydd och hållbarhet till ett av sina kärnmål redan 2010 och har sedan dess stadigt minskat växthusgaserna i däckproduktionsprocessen. I juli förra året lanserades ESG-kommittén (Environmental Social Governance) inom styrelsen för att stärka företagets ESG-ledning. Kommittén flyttade fram Hankooks långsiktiga mål att minska utsläppen av växthusgaser med 50 procent jämfört med referensåret 2018 från 2050 till 2030. Det skapade också en ny färdplan för koldioxidneutralitet till 2050 som inkluderar Scope 3-utsläpp.
Hankooks hållbarhetsinitiativ uppmärksammas regelbundet av välrenommerade institutioner. 2021 fick Hankook en platinamedalj i EcoVadis bedömning av företagens sociala ansvar, vilken endast gavs till de bästa 1 procent i varje bransch. Företaget har också varit listat i Dow Jones Sustainability Indices World sex år i rad från 2016 till 2021. 2022 tilldelades Hankook Gold Class, högsta möjliga betyg, i Sustainability Yearbook 2022 publicerad av S&P Global, och fick det högsta betyget inom sektorn för bilkomponenter.
Engagemang för höga hållbarhetsstandarder: ESG Årsrapport 2021/22 finns online. Hankooks ESG-rapport publiceras årligen. Rapporten täcker företagets samtliga hållbarhetsaktiviteter och åtgärder samt dess strategi på medellång och lång sikt inom områdena miljö, samhälleliga frågor och bolagsstyrning. Fokus fördelas lika på den ekologiska värdekedjan, hållbara produkter och ansvarsfullt engagemang.
Med det ökande engagemanget för klimatskydd, beskriver rapporten Hankooks färdplan för koldioxidneutralitet i avsnittet om höjdpunkter. Dessutom är presentationen av rapporten mer i linje med rekommendationerna från Task Force on Climate-Related Financial Disclosures (TCFD) jämfört med föregående år. Andra innovationer inkluderade Hankooks tillkännagivande i maj av en stadga för bolagsstyrning som lägger grunden för en transparent ESG-ledning.
Återblick: 2009 skapade Hankook Tire sin egen CSR-organisation för första gången. Sedan dess har företaget konsekvent engagerat sig i hållbarhet med många aktiviteter och behandlar ämnet mobilitet i vid bemärkelse.
Hankook ESG-rapport 2021/22 är tillgänglig online hittas HÄR.