Rapporterna om krisande bilfabriker och återförsäljare avlöser varandra i media. Lågkonjunktur och ränteökningar tillsammans med en rad andra faktorer som indragen bonus för elbilsägare och en slopad reduktionsplikt har bidragit till att privatpersoner i allt högre utsträckning väljer att behålla sin gamla bil i stället för att byta. Samtidigt går också omställningen till eldrivna fordon långsammare än vad många trott.
Däcksnack kontaktade Wasa Kredit, som erbjuder finansiering för både företag och privatpersoner, för att höra om deras syn på läget just nu och hur de tror att utvecklingen kommer att se ut framöver. Mårten Larsson som är säljchef inom billeasingföretag menar att det har skett ett skifte gällande vilken kundgrupp som köper bil just nu.
– Försäljningen på tjänstebilssidan har bestått och kanske till och med ökat något, medan privatmarknaden har dykt. Så idag har tjänstebilssidan blivit dragloket för bilmarknaden när det egentligen ska vara tvärtom. Det som är viktigt nu är att få i gång försäljningen på privatsidan, säger Mårten Larsson.
På elbilssidan är försäljningsläget ännu tuffare och här är prisbilden en avgörande faktor för att få i gång nybilsförsäljningen, tror Mårten Larsson.
– Elbilar idag är för dyra och för välutrustade. Det kanske passar tjänstebilsbrukaren och privatpersoner med bättre ekonomi, men om vi ska få ut de här bilarna på den breda marknaden krävs ett lägre och stabilare pris och mindre exklusiva bilar – det är min spaning.
Förra året registrerades 289 665 nya personbilar bilar i Sverige. Det är en betydande minskning jämfört med föregående år.
När kommer det att vända?
– Man kan bara spekulera och jag har fått lära mig att konjunkturscyklerna varar i cirka sju år. Jag tror att vi har ett par år kvar innan det vänder – men det kan hända betydligt fortare. Det är flera parametrar som behövs för att få det att vända, och det handlar inte bara om konsumenterna utan också om eventuella myndighetsbeslut. Kanske även lättnader för de som kör elbil.
Finns det påtryckningar från fordonsbranschen att ni som finansiär behöver göra det lättare för människor att låna pengar till bilar?
– Nej, jag skulle säga att vi snarare samverkar med både bilbranschen och däckbranschen. Vi är branscher som är beroende av varandra.
Den här artikeln finns också att läsa på sida 10 i Däcksnack nummer 5 2024.