Continental är på väg att bli den mest progressiva däcktillverkaren när det gäller hållbarhet. Det tyska företaget har som mål att använda 100 procent hållbara material i sin däckproduktion senast 2050.
Continentals lager i Askim certifierat som ekologiskt fyrtorn
Nyheter
11 april 2023
Text: Elise Rangstedt Foto: Continental Norge
Continentals stora och anrika däcklager i Askim har certifierats som en ekologisk fyr av Eco-Lighthouse.
– Det är helt i linje med Continentals globala engagemang för hållbarhet, säger Stig Aspeli, ansvarig för hållbarhet i Continental Dekk Norge.
Eco-Lighthouse är ett erkänt och effektivt verktyg för certifiering och miljöledning som hjälper företag att lyckas med den gröna omställningen. Det är Norges mest använda certifikat för företag som vill dokumentera sitt miljöarbete och visa på socialt ansvar.
– Continental Tyres Central har en ambitiös hållbarhetsstrategi och det är lika mycket ett krav som en önskan att följa detta lokalt i Norge. Eco-Lighthouse-certifikatet ger oss möjlighet att följa upp våra klimatutsläpp och identifiera åtgärder för att minska dem ytterligare. Dessutom ger det ett miljöledningssystem med rutiner och formulär för processer som HSE, inköp, transporter, avfallshantering med mera, säger Stig Aspeli, hållbarhetsansvarig på Continental Dekk Norge.
År 2020 certifierades även Continentals huvudkontor i Oslo som en Eco-Lighthouse.
– Som ett naturligt förlopp av vårt hållbarhetsarbete och vår certifiering på huvudkontoret var att certifiera vårt lager i Askim en självklarhet. Eco-Lighthouse-certifikatet innebär att vi ska behålla fokus och medvetenhet om vilken påverkan vi har på miljön omkring oss, de förvärv vi gör och hur vi bedriver verksamhet. Vi använder det momentum detta ger oss för att förbättra våra interna processer och hoppas att vårt arbete också ska kunna påverka våra partners att göra detsamma, förklarar Aspeli.
Continental är på väg att bli den mest progressiva däcktillverkaren vad gäller hållbarhet. Det tyska företaget siktar på att använda 100 procent hållbara material i sin däckproduktion till 2050.