Åter igen befäste Automässan sin ställning som Nordens största mötesplats för motorbranschens service- och eftermarknad. 2023 kom drygt 10 procent fler besökare än 2020, då mässan senast arrangerades.
– Det är faktiskt all-time-high! Branschen är inne i en stor omställning mot ökad elektrifiering och digitalisering, vilket vi lyckats fånga upp. Stämningen har varit på topp och nätverkandet intensivt. Vi har fått mycket positiv återkoppling från utställarna, så vi kan med nog tala om en verklig succé, säger Anna Lena Friberg, affärsansvarig för Automässan.
Ett uppskattat inslag på årets mässa var studentprogrammet. Nästan 1 200 gymnasieelever på fordonstekniska program kom till mässan för att ta del av ett introduktionsprogram som arrangerades av Transportföretagen och besöka utställarna som är framtida arbetsgivare.
– Det råder just nu akut brist på fordonstekniker och elektrifieringen ställer krav på nya kompetenser bland bilmekaniker. Kompetensbristen uppmärksammades även i konferensprogrammet. En väldigt viktig fråga och vi är glada att kunna bidra och lyfta ämnet när branschen är samlad, säger Anna Lena Friberg.
Rekrytering är en viktig fråga också för Däckspecialisternas Riksförbund (DRF). Fredrik Ardefors, vd och utställare på mässan, upplevde att intresset för däckbranschen från den kommande generationen kändes större än tidigare.
– Jag tolkar det ökade intresset som en effekt av dels vår nya profil och kommunikation samt de ringar på vattnet som den har gett, dels att däck har blivit en produkt som allt fler aktörer än traditionella däckverkstäder arbetar med och dels att däckteknologin utvecklas och lockar på ett nytt sätt, säger han.
Om tre år är det dags för nästa upplaga av Automässan. Bokningarna för den 14–17 januari 2026 har redan börjat att trilla in.
– Tre år går fort så jag vill uppmana alla företag som vill ha en bra placering på Automässan 2026 att inte vänta för länge med sin anmälan, avslutar Anna Lena Friberg.
Utställare om Automässan 2023
Mikael Lund, VD, HBC System Sverige
”Vi hade fullt tryck i montern från dag ett, folk har stått i flera led för att komma åt och prata med oss. Störst intresse tilldrog sig vår nya lackeringsrobot, för renovering av hjulfälgar, i kombination med fälgsvarv. Ett investeringspaket på 1,3 Mkr som lockade en rad bilhandlare, bildemonterare, däckverkstäder, m fl. Vi har fått leads som vi bedömer klart seriösa, till ett värde av 60 miljoner kr. Ett otroligt bra resultat! Vi är självklart med igen på Automässan 2026.”
Johnny Karlsson, VD, Dataliner
”I år slog vi rekord på Automässan. Vi vänder oss till skadeverkstäder med utrustning för att rikta och svetsa bilar. Våra kunder samlas här. De år mässan går märker vi en uppgång i försäljning på mellan 1,5–2 Mkr. I år blir det ännu bättre: bara under mässans första dag sålde vi för 1,2 Mkr. Jag är supernöjd!”
Claes Törnqvist, VD, Continova
”Oj, oj, oj så många besökare vi hade i montern, det var fullt ös hela tiden! Som en av de ledande aktörerna erbjuder vi ett brett sortiment av utrustning och förbrukningsmateriel till hela fordonsbranschen, vi kan leverera en komplett verkstad. Vi sålde en hel del direkt på mässan och har fått ovanligt många leads som vi ska jobba vidare med. Det här känns jättebra!”
Besökare om Automässan 2023
Per Olsson, IT-chef, Cartech Ystad
”Trevlig stämning och fantastiskt utbud, både på mässan och konferensen. Här kan jag till exempel träffa våra programvaruleverantörer, att ses i verkligheten blir något helt annat än att bara prata i telefon.”
Angela Staaf, säljare, AD Bildelar
”Jag har varit här många gånger, årets mässa var en av de absolut bästa. Perfekt för att knyta kontakter och söka nya leverantörer, så att vår verksamhet på fältet fungerar bra. Det blir en hel del inköp i år.”