Tredagseventet Kumho Winter Driving Experience arrangerades för ett 60-tal deltagare, som fick sätta några av Kumhos vinterdäck på prov.
Evenemanget gav deltagarna möjlighet att förhandstesta Kumhos nya däck och uppleva fördelarna med produktens prestanda.
Kumho bjöd in till storslaget testkörningsevent i Östersund: "Vill stärka vår position"
Nyheter
12 mars 2025
Text: Jonna Jansson Foto: Kumho Tire
Kumho Tire bjöd nyligen in mer än 60 representanter från europeiska nyckelkunder till Östersund i norra Sverige för att uppleva riktig vinterkörning på Kumho’s vinterdäck, inklusive nysläppta WinterCraft WP52+. Under eventet deltog även flera personer med ledande funktioner inom Kumho Tire, inklusive deras vd och koncernchef Il-taik Jung och Europachefen Tony Gangseung Lee.
Kumho Winter Driving Experience blev ett tre dagar långt evenemang som innehöll allt från testkörning till andra aktiviteter, såsom en skotertur och middagar. Deltagarna introducerades också till Kumhos vinterdäck samt företagets försäljnings- och marknadsföringsstrategier.
Testområdet där körningen ägde rum var speciellt preparerat på en frusen sjö i närheten av Östersund. Banorna var helt is- eller snötäckta och satte verkligen däckens prestanda på prov. Deltagarna körde bilar utrustade med det kommande europeiska vinterdäcket WinterCraft WP52+ på olika sträckor, inklusive andling på snö, slalombana samt en naturlig vägsträcka. De testade också fordon utrustade med dubbdäcket WinterCraft ice WI32 på en sträcka för is-hantering.
En uppskattad del av evenemanget var också att två professionella Red Bull-sponsrade förare som tävlat i FIA World Rally Cross Championship, Kevin och Timmy Hansen, var på plats och visade hur man kör drifting på kallt underlag.
Fast beslutna om att stärka positionen på Europamarknaden
Kumho Tire arbetar aktivt med att öka företagets varumärkesvärde på den europeiska marknaden.
– Vi vill visa vår tekniska skicklighet genom däcktester och stärka våra marknadsföringsinsatser med initiativ som sportsponsring. Vi är engagerade i vår verksamhet och i att nå våra mål, fast beslutna att göra 2025 till ett år av stark tillväxt i varumärkeskännedom bland kunder i och utanför Europa, säger Il-taik Jung, CEO och koncernchef för Kumho Tire.
Förra året noterade Kumho en omsättning på 3 miljarder euro, den högsta någonsin sedan grundandet, och man planerar att gå längre i sin expansion och lönsamhet för att etablera sig som ett premiumvarumärke. Däcktillverkaren kommer att stärka sin forskning och kvalitetssäkring för att vässa sin konkurrensfördel på premiummarknaden och kommer att stärka sin försäljning och marknadsföring för att ytterligare stärka sin position på globala marknader.
– Europa är en avgörande marknad för Kumho. Vi har upplevt en genomsnittlig årlig tillväxt på 33 procent i regionen under de senaste fyra åren, eftersom kvalitetsmedvetna lokala konsumenter har visat en växande preferens för varumärket Kumho. Våra produkter har genomgående blivit erkända för sin kvalitet genom däcktester utförda av kända institutioner som ADAC och Auto Bild i Tyskland. Vi kommer att fortsätta att stärka vår forskning och utöka våra investeringar för att förse den europeiska marknaden med högkvalitativa produkter som uppfyller dess behov, säger Tony Gangseung Lee, Europachef.