Goodyears nya prenumerationsupplägg har utformats för att sänka åkeriers totala ägandekostnader.
Goodyear introducerar prenumerationsbaserad tires-as-a-service-tjänst
Nyheter
27 juni 2024
Text: Jonna Jansson Foto: Goodyear
Idag presenterar Goodyear Tire & Rubber Company en ny tires-as-a-service-tjänst, som gör det möjligt för kunder att prenumerera på däck och däckservice genom en pay-per-milage-lösning.
Tires-as-a-service-upplägget kombinerar Goodyears premiumdäck med förutsägbara insikter och service, i en samlad prenumerationsbaserad tjänst som är utformad för att sänka den totala ägandekostnaden för åkerier. Däckservicen utgår från företagets Total Mobility-program. Upplägget är tillgängligt för åkerier som utför kommersiella och last-mile leveranser i USA och Europa. Tjänsten kan bidra till att spara tid och förbättra den totala ägandekostnaden via outsourcad däckhantering. Tjänsten är utformad för att öka drifttiden, reducera antalet fordonshaverier, sänka bränsleförbrukningen med mera.
– Goodyears tires-as-a-service är en utveckling av vårt Total Mobility-erbjudande som förser kunder som behöver däckhantering från början till slut med en ny lösning. Det utökar Goodyears produkter, tjänster och lösningar till en heltäckande, bekymmersfri prenumeration. Vi har redan visat hur lösningen kan hjälpa åkerichefer att realisera dolda värden och vi ser fram emot att expandera till nya kunder, säger Gregory Boucharlat, Vice President på Goodyear Tires-as-a-Service.
I pilottester som utfördes nyligen bidrog tires-as-a-service-lösningen till att sänka den totala ägandekostnaden och minska däckrelaterade fordonshaverier med nästan 80 procent. Man sänkte dessutom kundägda inventarier med 100 procent för ett åkeri som jobbar med last-mile i USA. Goodyears nya prenumerationstjänst hjälpte även ett kommersiellt åkeri i Europa med att sänka antalet däckrelaterade fordonshaverier med nästan 50 procent, och de uppnådde även upp till 4 procent lägre bränsleförbrukning jämfört med året innan.