Ökningen är en stor anledning till att det från och med den 31 augusti 2023 gäller flera nya lagar för A-traktorer. En viktig sådan lagändring är det nya kravet på vinterdäck eller likvärdig utrustning.
– De skärpta reglerna ska höja trafiksäkerheten och minska antalet olyckor. Vår bedömning är att de nya reglerna tillsammans med kommande planerade förändringar ska vända olyckstrenden, säger Josefin Halleberg, utredare vid Transportstyrelsen, i ett uttalande på myndighetens hemsida.
A-traktorföraren Elliot: ”Jättebra med lag på vinterdäck”
15-årige Elliot Persson är bosatt i Sälen, Dalarna, och kör mellan 10 och 15 mil med sin A-traktor varje månad. Han köpte sin A-traktor, en Volvo 740, i maj 2022 och är positiv till den nya lagändringen kring vinterdäck.
– Det ger bättre grepp och större kontroll över bilen. Jag kör ganska mycket, till och från skolan och en hel del nöjeskörning på fritiden. Det är en stor frihet att ha möjligheten att ta egen bil när vill åka någonstans. Det går en buss varje timme men det är enklast att ta epan, säger han.
Att det numera är lag på att A-traktorer ska vara utrustade med vinterdäck är bra tycker Elliot Persson.
– Det ger större möjligheter för oss med A-traktor att vara ute och köra på vintern. Det känns som att de flesta ungdomar tycker att det är positivt.
När Elliot Persson fick höra talas om att däckverkstaden Jan Olas Bil i Lima skänkte vinterdäck var han inte sen att nappa. Han var en av de ungdomar som fick däck till skänks.
– Jag såg att de skrev om det på Facebook först, sedan hörde farsan av sig till verkstaden. Lyckligtvis fanns det däck i den dimensionen jag behövde. Så jag åkte dit med fälgarna och så bytte de däcken. Jag är jättetacksam att verkstaden ställer upp på oss på det här sättet. Annars skulle jag ha fått betala vinterdäcken själv, och det är inte billigt precis.
Vad är det bästa med att ha A-traktor?
– Det är umgänget och friheten, att kunna vara med kompisar ute på byn. Det är väldigt mysigt att vara ute på sommarkvällarna, spela musik och ha takluckan öppen.
Fler nya krav för A-traktorer
Utöver kravet på vinterdäck gäller också att den som färdas i A-traktor ska använda bilbälte och att det får sitta max en passagerare per plats. Förändringarna ska öka säkerheten för såväl A-traktorförare som passagerare och andra trafikanter, menar Transportstyrelsen.
Elliot Persson tycker att kraven på säkerhetsbälte och endast en passagerare i bilen är vettiga tillägg.
– Att de skärper reglerna tycker jag är jättebra egentligen, det blir säkrare. Vi möter många turister här uppe på vägarna och många gånger tror de nog att våra bilar går fortare än 30. Visst är det lite tråkigare att inte få åka fler än två i bilen men de flesta följer reglerna faktiskt.
I takt med att antalet A-traktorer blivit fler har också antalet olyckor ökat. Enligt statistik från Transportstyrelsen ökade antalet olyckor kraftigt under 2021 till 369 (547 skadade personer), under 2022 minskade sedan olyckorna något till 348 olyckor (491 skadade personer). En övervägande majoritet av de skadade var under 18 år.
Under 2022 avled också fyra personer i A-traktorsolyckor. Det är det högsta antal döda i A-traktorolyckor under ett och samma år sedan sammanställningarna startade 2016, uppger Transportstyrelsen.
Fler förändringar gällande lagstiftningen för A-traktorer kan vara att vänta framöver.
I slutet av 2024 föreslås ett föreskriftsförslag om att försvåra manipulation träda i kraft. En ny förarutbildning föreslås också, med utbildning för fyrhjuliga mopeder, fastställd utbildningslängd och en mer riskbaserad utbildning.
Det här är en A-traktor enligt Transportstyrelsens definition:
En A-traktor är ett motordrivet fordon som består av en ombyggd bil. Den är ursprungligen tänkt att dra fordon eller arbetsredskap och ska vara utrustad med kopplingsanordning. Numera används A-traktorn, som ofta kallas EPA, främst som ett transportmedel av ungdomar. För att köra A-traktor krävs ett körkort med AM-behörighet, det vill säga körkort för moped klass I. Man får också köra A-traktor om man har ett körkort med någon annan behörighet. Åldersgräns för att ta AM-kort är 15 år. Fordonet ska vara utrustat med en så kallad LGF-skylt baktill, som talar om att traktorn är ett långsamtgående fordon.