Samtidigt som det råder sommarväglag i söder kan det vara full vinter i fjällen.
Mattias Hjort, forskningsledare på Statens Väg- och Transportforskningsinstitut (VTI), uppmanar bilister att inte byta till sommardäck för tidigt om de ska upp till fjällen.
Fjällresor vid påsk kan bli kaotiska: ”Låt vinterdäcken sitta på”
Nyheter
09 april 2025
Text: Eva Harrysson Foto: iStock, Satu/VTI
I år befaras trafikkaos när påsklediga familjer från södra Sverige åker norrut för att åka skidor – på sommardäck. Det beror på att påsken infaller ett par dagar efter sista datumet som dubbdäck är tillåtet.
Skärtorsdagen infaller den 17 april och sista dagen som det är krav på att ha vinterdäck är den 31 mars. Det är tillåtet att ha dubbdäck på fram till den 15 april om det råder vinterväglag. Under tidsperioden 16 april - 30 september är det förbjudet att använda dubbdäck om det inte är eller förväntas bli vinterväglag.
Samtidigt som det råder sommarväglag i söder kan det vara full vinter i fjällen. Snöfritt på hemorten men full vinter i fjällen – hur man än gör bryter man mot lagen? Nej, förklarar Mattias Hjort forskningsledare på statens Väg- och Transportforskningsinstitut. Han uppmanar bilister som ska resa norrut i påsk att låta vinterdäcken sitta på.
– Om man kollar på vad lagen säger så är det så att om man är på väg någonstans där det förväntas vara vinterväglag så har du rätt att köra med dubbdäcken hela vägen.
VTI uppmanar bilister att inte byta till sommardäck för tidigt utan låta vinterdäcken sitta på så länge som det är tillåtet.
– I södra Sverige byter många däck innan sista mars och då får man kanske vara beredd på att byta tillbaka till vinterdäcken när man ska åka uppåt fjällen i påsk. Vi vet att många däckfirmor har väldigt mycket att göra under de här perioderna, så om man inte har varit ute i god till med att boka, kanske man i värsta fall får skifta däcken själv, säger Mattias Hjort.
Nyligen presenterade regeringen två alternativa förslag till nya regler för vinterdäck. Förslaget ska nu ut på remiss till flera instanser, bland annat VTI.
Alternativ ett innebär att datumgränsen för krav på vinterdäck för personbilar ska slopas och i stället ska generella året runt-regler införas om tillräckligt väggrepp i förhållande till väglaget och krav på vinterdäck om det råder vinterväglag. Syftet är att trafikanterna ska ta större eget ansvar oavsett tid på året. För tunga fordon föreslås dock ett krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning den 1 november till 15 april.
Alternativ två är att dagens regler om krav på vinterdäck blir kvar, men att datumperioden förlängs. Krav på vinterdäck gäller i så fall under perioden 1 november till 15 april vid vinterväglag.
Mattias Hjort har tagit del av och förslagen och berättar att VTI just nu arbetar med att formulera ett remissvar.
Denna artikel finns också att läsa i Däcksnack nummer 2 2025.