Nya EU-krav om märkning av dubbfria vinterdäck
Branschnytt
12 mars 2019
Text:
EU har beslutat att utöka energi- och prestandamärkningen av däck till att även omfatta uppgifter om snö- och isgrepp. Kravet gäller dubbfria vinterdäck och det kommer sannolikt att börja gälla i Sverige 1 juni 2021.
TEXT HENRIK NYGÅRD
- Den här märkningen kommer att göra det lättare för svenska konsumenter att välja rätt vinterdäck. Men märkningen följer en global standard och samma krav gäller vinterdäck som i alla nordiska länder samt i Ryssland, Kanada, USA och Kina.
Den nuvarande energimärkningen av däck infördes 2012. Avsikten var just att göra det lättare för konsumenterna att välja mellan olika däck. Den nuvarande märkningen innehåller uppgifter om energieffektivitet, väggrepp vid vått väglag och buller mätt i dB.
Nu går alltså EU vidare med nästa fas. Från och med 1 juni 2021, enligt Energimyndigheten, lär kravet på märkning med grepp på snö och is bli verklighet.
När det gäller snögrepp är det redan klart att det blir 3PMSF-symbolen som kommer att gälla. För att få använda den på ett däck ska däcket i ett accelerationstest ha presterat 30 procent bättre än ett referensdäck.
Grepp på is har däremot varit lite klurigare att ta fram en godkänd global standardisering för, berättar Anders Hallberg på Energimyndigheten, som är tillsynsmyndighet när det gäller däckmärkningen.
- Men här kommer kravet att utformas efter ett tröskelvärde för inbromsning på is. Det är alltså bara förmågan att få stopp på fordonet så fort som möjligt som blir räknas. Acceleration och sidogrepp ingår inte i kravet, säger, säger Anders Hallberg.
Dubbdäck kommer inte att omfattas av den nya snö- och ismärkningen. Det beror på att dubbdäck inte, på grund av de utstickande dubbarna, kan testas i de maskiner som mäter rullmotstånd, där däcket får rulla mot en ståltrumma.
- Dessutom är det ju så att ett däck som har dubbar för is ju per definition måste betraktas som ett vinterdäck, säger Anders Hallberg.
I samband med att EU tog beslut om den nya däckmärkningen flaggades också för nästa steg, som kommer att omfatta krav på märkning med uppgifter om däckets hållbarhet över tid. Här är ännu inte tester och standardiseringar klara, så den märkningen ligger ytterligare några år bort. Ännu en förändring som EU aviserar är krav på märkning även av regummerade däck. Även där gäller det att först hitta en lämplig testmetod.
Anders Hallberg på Energimyndigheten säger att märkningen av däck helt klart lett till att däcken har blivit bättre, eller i alla fall att det är bättre däck som säljs. Och det har blivit lättare för konsumenterna att välja däck, precis som avsikten var.
- 2012 låg de flesta däcken på nedre delen av halvan när det gäller våtgrepp, i spannet E till G. Idag är det tvärtom. De flesta däck ligger på den övre halvan. Generellt sett har det även skett en förbättring när det gäller rullmotstånd.
- Jag tror också att däckmärkningen har ökat konsumenternas medvetenhet om att ett däck inte bara är svart och runt utan att det har olika egenskaper.
Anders Hallberg pekar här särskilt på rullmotståndet och energieffektiviteten.
- För varje snäpp uppåt i skalan kan man spara 1 dl bränsle per körda 100 km. Det är såklart bra både för bilistens plånbok och för miljön.