Lasse Dahlqvist är projektledare och arbetar främst med frågor som rör utbildning, rekrytering och lagstiftning. Utmaningen, menar han, är att väcka engagemang och intresse för arbetsmiljöfrågor ute på verkstadsgolven. Nivåskillnaderna är också stora mellan olika däckfirmor.
– Generellt sett kan man väl säga att storleken på företag är avgörande. De stora kedjorna med centrala organisationer har resurser och är vana vid att arbeta med arbetsmiljöfrågor, medan mindre enheter inte har samma möjligheter. Att sätta sig och läsa in arbetsmiljöverkets föreskrifter är kanske inte det första man gör på den lilla däckverkstaden. Det här är inget som är unikt för däckbranschen utan så här ser det ut på många håll, säger han.
I ett försök att jämna ut nivåskillnaderna, har DRF tillsammans med Transportstyrelsens Yrkesnämnd TYA nyligen tagit fram pedagogiskt och lättillgängligt utbildningsmaterial och delar av det är helt gratis för alla att ta del av.
– Tyvärr är användningsgraden alldeles för låg. Det behöver bli bättre och det försöker vi jobba med just nu, säger Lasse Dahlqvist.
Hur ska mindre däckfirmor jobba med de här frågorna?
– Man får äta elefanten i bitar! Mitt tips är att börja någonstans och ge det en chans. Jag förstår att det i många situationer inte är prio ett men om vi åtminstone kan lyfta upp det till prio två har vi vunnit mycket. Skulle vi komma så långt att alla arbetsplatser satte av en fikarast varje vecka där man tog upp de här frågorna, skulle vi ta ett jättesteg.
Lasse Dahlqvist tipsar också om att ta hjälp av någon av de 60-talet regionala skyddsombuden som finns runtom i landet.
– De har spetskompetensen både i branschen och i lagstiftningen och dem kan man få stöttning av vid olika former av skyddsronder och riskbedömningar.
De främsta arbetsmiljöriskerna är truckolyckor, olyckor vid pumpning av däck, kemiska risker och hantering av däck på däckhotellen. Det sistnämnda har ökat på senare år och innebär därmed nya risker och utmaningar ur säkerhetssynpunkt. En ny ISO-standard är på gång och väntas vara klar efter årsskiftet.
Antalet registrerade tillbud och olyckor hos däckverkstäder i Sverige håller sig enligt Lasse Dahlqvist ganska stabilt historiskt sett och sticker inte i väg åt något håll.
– Tittar jag 15 år tillbaka ligger det på ungefär samma nivå som idag. Allvarliga olyckor med dödlig utgång sker relativt sällan men och de får ofta stor uppmärksamhet i media. Små händelser sker så gott som dagligen ute på verkstäderna men tyvärr rapporteras inte allt så det finns ett stort mörkertal. Det är synd för hade vi fått in mer rapporterade tillbud hade vi kanske också kunnat förhindra fler olyckor, säger han.