Majoritet av bilisterna otrygga vid halt väglag
Branschnytt
11 november 2019
Text: Henrik Nygård Foto: Continental
Svåra väglag och tuffa väderförhållanden toppar listan över det som får svenska bilister att känna sig otrygga i trafiken, kanske inte helt oväntat är det snöoväder och ishalka som skrämmer svenska bilister mest.
Så många som 57 procent känner sig mycket eller ganska otrygga vid kraftigt snöoväder och 56 procent mycket eller ganska otrygga vid ishalka. Dessutom orsakar vinterhalvårets mörker obehag – 33 procent uppger att de känner sig mycket eller ganska otrygga vid mörker, visar en undersökning som Continental låtit göra.
— Det faktum att fler än hälften av alla känner sig otrygga vid ishalka eller snöoväder är självklart ett problem eftersom vi bor i ett land där snö och is är verklighet under stora delar av året. Continental genomför varje år mängder av tester av sina nordiska vinterdäck, både dubb- och friktionsdäck, på plats i Sverige under typiska vinterväglag för att både optimera nuvarande däck samt utveckla nya generationer av däck, säger Per Linder, produktspecialist på Continental och fortsätter:
— Precis som svenska Trafikverket jobbar Continental efter en nollvision (Vision Zero) där ingen ska skadas allvarligt eller förolyckas i trafiken. Därmed kan du alltid känna dig trygg med att Continental prioriterar din säkerhet när det gäller vinterdäcken.
Undersökningen visar också på skillnader mellan kvinnor och män – vid samtliga väglag som presenteras svarar kvinnor i högre grad än män att de känner sig otrygga. Trygghetskänslan tycks också variera beroende på var i landet bilisten bor – smålänningar känner sig tryggare vid ishalka jämfört med boende i övriga delar av landet, medan boende i Sydsverige känner sig mer otrygga vid kraftigt snöoväder.
och pensionärer, 27 respektive 29 procent svarar att ingenting stressar dem när de kör.
— Continentals nya dubbdäck IceContact 3 har uppmärksammats i flera tester för sitt fantastiska isgrepp och körgrepp på snöfyllda vägar. Vi är stolta över att kunna erbjuda ett däck som är specifikt framtaget för det nordiska klimatet och hoppas att det kommer att öka trygghetskänslan hos användarna”, säger Per Linder.