Tidningen skriver att ”året-runt-däck” (tidningens ordval och inte en term som används av däckbranschen) blir allt mer populära och att det till viss beror på att tre av fyra bilar idag ägs via leasing, biluthyrare och bilflottor, vilka ”tänker mycket mer på driftkostnaderna och försöker undvika verkstadsbesök. Då hjälper långa underhållsintervall liksom åretruntdäck.”
Auto motor & sport (AMS) slår tidigt i testet fast att däcken är en kompromiss. De ger sämre fäste på vintern, greppar sämre på sommarvarm asfalt och slits dessutom snabbare. Men redaktionen anser att de ändå blivit mycket bättre de senaste åren och att ett test därför är intressant.
I testet används bredare profiler på de så kallade året-runt-däcken och tidningen undrar om inte det kan kompensera för att däcken är underlägsna sommar- och vinterdäck i samma dimension.
I testet ingick följande testdäck och referensdäck:
5 ”friktionsdäck” i dimension 225/45 R17 V:
• Continental AllSeason contact
• Goodyear Vector 4Seasons
• Michelin CrossClimate +
• Nexen N''''blue 4 Season
• Toyo Celsius
Referensdäck 205/55 R16:
• Continental PremiumContact 5 (sommardäck)
• Continental WinterContact TS 860 (vinterdäck)
I disciplinerna traction, snöbromsning, sidgrepp och väghållning är de bästa åretruntdäcken nästan lika bra som vinterdäcket, enligt AMS. De sämsta är däremot 20 procent sämre.
Så här skriver tidningen om resultaten på snö:
”Det nya åretruntdäcket från Continental ligger i täten på snö med visst avstånd bakåt till Goodyear, Nexen och Toyo – Michelin faller tillbaka med tydliga svagheter. Bästa åretruntdäcket i vinterföre är det nya Continental AllSeason Contact – med marginal.”
På bevattnade vägar blir resultaten annorlunda:
”Continental WinterContact TS 860 stannar redan efter imponerande 31,8 meter från 80 km/h. Det bästa åretruntdäcket, Goodyear Vector, behöver fyra meter till. Bara lite sämre bromsförmåga åstadkommer Michelin, Nexen och Continental Allseason som med 36,8 meter bromsar i stort sett på samma nivå som det smalare sommardäcket. Det sämsta däcket, Toyo, hamnar som jämförelse på 39 meter.”
När det gäller vattenplaningstendenser ”framstår Goodyear och Continental som särskilt säkra. Michelin gör bort sig lite i vattenplaning i kurva. De båda 205 mm smala jämförelsedäcken, oavsett sommar- eller vinterprofil, är klart överlägsna vid vattenplaning jämfört med de breda åretruntdäcken. Speciellt vid störtregn, pölar och vid snöslask där man måste vara extra försiktig.”
Till bästa däck i alla våtdiscipliner utser AMS Goodyear Vector till vinnare.
På torr asfalt vinner Michelin CrossClimate+
AMS slutsats blir att: ”Åretruntdäck med större bredd kan hävda sig mot ett smalare specialistdäck i enskilda discipliner – även snö. I särskilt säkerhetsrelevanta grenar som bromsning och vattenplaning har de smalare sommar- och vinterspecialisterna fortfarande fördel. Kan åretruntdäck i breddformat till och med rekommenderas? Ja, helt klart – om däcket passar för området där man bor och för ditt användningsområde.”
Men tidningen avslutar sitt test med att understryka att man rekommenderar sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern.