Fredrik Ardefors, vd för Däckbranschen Sverige.
En orolig tid
Branschnytt
30 mars 2022
Text: Fredrik Ardefors, vd för Däckbranschen Sverige Foto: Daniel Roos
När denna ledare skrivs har Ryssland påbörjat en invasion av Ukraina. De första analyserna visar på en komplex bakgrund till konflikten och det förefaller vara många parter involverade i en maktkamp som får stora konsekvenser för hela världen. Det väpnade angreppet är helt oacceptabelt och kom för de flesta av oss helt oväntat. Vi på Däckbranschen uppmanar alla att hjälpa till så gott de förmår för att underlätta för de drabbade.
Förutom de förödande konsekvenser kriget får på kort sikt medföljer sannolikt också en del långsiktiga effekter. Ryssland och Ukraina står för 30 procent av världens veteproduktion, och exporten har skett via Ukraina. Ukraina producerar även 70 procent av EU:s behov av majs till foder och mat, bland annat på grund av att man har den största odlingsbara marken i Europa, stor nog att föda 600 miljoner människor. Dessutom ligger Ukraina på tredje respektive fjärde plats vad gäller export av järn och platina, och på fjärde plats vad gäller totala naturresurser i världen.
I skuggan av det mänskliga lidande som ett krig leder till känns det futtigt att prata om däck, men faktum är att även däckbranschen kommer att påverkas av detta. Flera stora däcktillverkare har produktionsanläggningar i Ryssland, vilka självklart påverkas direkt av konflikten. Ryssland är också en mycket betydande leverantör av syntetgummi till däckfabriker i EU och internationellt. Inte nog med att transporter och praktisk hantering påverkas, även utländsk personal i Ryssland kan behöva evakueras. Och med spärrandet av betalningar via det internationella Swift-systemet för banker stoppas möjlighet till betalningar för såväl varor som löner och annat.
Det pågår nu ett intensivt arbete för att hantera situationen i branschen. Efter covid-avbrotten har leveranserna kunnat återupptas och i det närmaste kommit ikapp, men detta riskerar att bli en utmaning om konflikten fortsätter.
Förhoppningsvis har den väpnade konflikten fått en lösning när denna tidning gått till tryck, men världen blir sig inte lik efter detta och vi kommer sannolikt att se förändringar även vad gäller att säkra däckproduktionen framledes.
Hälsningar,
Fredrik