Kia Sveriges tredje största bilmärke
Branschnytt
21 januari 2020
Text: Henrik Nygård Foto: Kia
Kia stärker sin position som Sveriges tredje största bilmärke. De är nu dessutom marknadsledande när det gäller laddbara bilar i Sverige.
Det är tredje året i rad som Kia kommer på tredje plats när det gäller sålda bilar i Sverige. Enligt BIL Sweden registrerades 355 704 personbilar i Sverige under 2019. Kia stod för 25 453 bilar (2018: 23 037) vilket innebär att marknadsandelen ökade från 6,5 till 7,15 procent.
Kia är det bilmärke som har levererat flest klimatbonusbilar under året. Dit räknas elbilar och laddhybrider med koldioxidutsläpp på max 60 g/km (70 g/km från 2020) samt gasbilar.
– Vi är fantastiskt glada att vår målmedvetna satsning på elektrifierade bilmodeller har tagits så väl emot av bilköparna, säger Peter Himmer, VD Kia Motors Sweden.
– Var tredje såld Kia är nu laddbar, vilket kan jämföras med andelen för totalmarknaden som är 11,4 procent. Det innebär att Kia är marknadsledare på laddbara bilar i Sverige.
Kia är störst på laddhybrider i Sverige och tredje störst på rena elbilar. Försäljningsandelen elektrifierat – hybrider, laddhybrider och elbilar – är närmare 50 procent och förväntas öka ytterligare under 2020 i och med att två helt nya laddhybrider, familjekombin Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid och crossovern Kia XCeed Plug-In Hybrid, lanseras i början av året. Senare under året lanseras ytterligare en laddbar modell.
– Målsättningen är att andelen elektrifierat ska komma att öka till så mycket som 70 procent under 2020, säger Peter Himmer, VD Kia Motors Sweden.