Affärsområdet Trelleborg Wheel Systems tog ett rejält kliv framåt 2016 när Trelleborg förvärvade tjeckiska CGS Holding, ett privatägt företag med ledande positioner inom lantbruks-, industri och specialdäck.
Ett av bolagen som ingick i köpet var Mitas, en stor internationell spelare inom framförallt lantbruks- och entreprenaddäck. Det gjorde att Trelleborg Wheel Systems mer än fördubblade sin storlek och utgör idag hela 28 procent av Trelleborg-koncernens totala omsättning.
– Före Mitas-förvärvet hade vi vårt eget premiummärke Trelleborg och ett ekonomimärke, Maximo. Genom förvärvet erbjuder vi nu däcklösningar inom tre olika kvalitetssegment där Mitas placeras mellan Trelleborg och ekonomidäcken som förutom Maximo nu även består av Cultor, säger Susanna Hilleskog, vd för Trelleborg Wheel Systems Nordic AB.
Digitala tjänster
Utöver däck och fälgar innefattar Trelleborgs erbjudande ett flertal digitala tjänster som gör att lantbrukare, skogsbrukare och entreprenadkunder får information om viktiga data såsom bland annat lufttryck, värmeuppbyggnad i däcken samt maskinens positionering.
– Precisionslantbruket håller gradvis på att förvandla lantbruket till en högteknologisk verksamhet och i nära samarbete med våra kunder blir våra produkter allt mer intelligenta. Däck är en stor investering och det gäller att optimera den. Rätt lufttryck kan minska lantbrukets rörliga kostnader genom lägre bränsleförbrukning, bättre dragkraft och högre avkastning. Samtidigt minskar rätt lufttryck markpackningen, vilket är till gagn för hållbarheten vad gäller framtida skördar. Dagens lantbrukare blir mer och mer medvetna om hur deras verksamhet kan bli mer lönsam med digitala lösningar kopplade till däcken, säger Susanna Hilleskog.
Lokal närvaro
En viktig del av Trelleborg Wheel Systems strategi är att kombinera lokal närvaro och kunskap med global styrka.
– För oss är det viktigt att arbeta nära våra kunder och fånga upp deras behov, oavsett om det är slutkunder, återförsäljare eller OEM-kunder, säger Susanna Hilleskog.