Däckbranschen har länge lyft problematiken kring att vårens skiftestid endast är två veckor lång. De har önskat en förändrad lagstiftning som är bättre anpassad till det svenska klimatet, mer skonsam mot verkstadspersonalens arbetsförhållanden och mer flexibel mot kunderna som ska skifta sina däck.
– Det som svaras från regeringens sida, oavsett politisk färg, är att de uppfattar att vårens skiftestid är tillräckligt flexibel som den är idag. De tycker inte att det behövs någon förändring i och med att man får köra med dubbdäck om det är vinterväglag, säger Anna Ljungdell och fortsätter:
– Men vi hävdar att det inte uppfattas så flexibelt från kundernas sida då det blir ett väldigt tryck på verkstäderna. I år var det till exempel vinterväglag en bra bit in på skiftesperioden även i södra Sverige och när det väl försvann skulle plötsligt alla skifta sina däck samtidigt, med bara några dagar kvar till den 15 april.
Det är inte bara kunderna som upplever den korta skiftestiden som stressig, däckverkstädernas arbetssituation är under dessa veckor oerhört hektisk när Sveriges alla bilister ska på med sommardäcken. Men politikerna menar att de inte kan se någon data eller statistik som visar på att däckverkstäderna är överbelastade under denna tidsperiod.
– Det måste synas i den offentliga statistiken att däckverkstädernas arbetssituation är ohållbar, och det gör det inte idag. Man kan inte se att det är flera anmälningar till arbetsmiljöverket för arbetsskador eller liknande under den här perioden. I fjol började vi på DRF att skicka ut enkäter till däckverkstäderna, något vi har gjort även i år, och med det hoppas vi kunna fånga upp så mycket kunskap som möjligt som visar på verkstädernas arbetssituation. Vi tycker att det finns en eftersatt kunskapsinhämtning vad gäller den här frågan och vi försöker hjälpa till att hämta in rätt kunskap.
I och med att Sverige är ett avlångt land med väder som skiljer sig från norr till söder menar däckbranschen att det borde finnas mer variation kring när dubbdäcksförbudet infaller. Så länge inget oväntat händer kommer snön alltid att ligga kvar längre i Haparanda än i Ystad.
Vad upplever du att ni har fått för svar av politikerna i detta argument?
– Politikerna duckar den frågan lite och säger att de följer debatten. Jag tolkar det som att så länge inte folk klagar så kommer man inte att göra så mycket åt det. Jag kan inte säga att jag ser några stora kundstormar om detta, men verkstäderna upplever det som ett stort bekymmer och berättar att de stöter på kunder som är bekymrade över detta.
Verkstäderna i Sverige vittnar om att kunder vill göra rätt för sig och är rädda att bötfällas om de har dubbdäcken kvar och polisen anser att det inte alls råder vinterväglag, något politikerna uttrycker är en kritik de inte har nåtts av.
– Vi har ingen uppgift om hur många som blir bötfällda för att de kör med fel sorts däck eller trotsar dubbdäcksförbudet. Däremot har vi kunnat läsa i media om folk som fått böter trots att det varit vinterväglag. Det var exemplevis ett femtontal i Kramfors som polisen bötfällde felaktigt. Polisen har i och för sig backat om det nu, men det är ju bara ett bevis på att det är fel på lagen. Den är inte så flexibel som politikerna tror och det i sig är trafikfarligt. Enligt räddningstjänsten i Umeå kom det in fem larm om trafikolyckor på en eftermiddag för att det plötsligt blev halt och bilister hade bytt till sommardäck. Detta var alltså den 24 april i år. Vi kallar det Aprilväder av en anledning.
Vad tror du krävs för att politikerna ska agera i frågan?
– Politiker vill bli valda, så enkelt är det. Det spelar ingen roll vilken politisk färg de har, men de brukar reagera starkt på opinioner. Det handlar om att opinionsbilda helt enkelt och om att försöka få fler som är frustrerade över detta att ge sig tillkänna och höra av sig till sina politiker. Vi på DRF jobbar med att ta fram fakta och argument som kan stödja de som vill opinionsbilda i frågan.
DRF arbetar flitigt med frågan genom att bland annat skicka ut enkäter till däckverkstäderna för att undersöka hur de upplever skiftestiden, opinionsbilda, ta fram statistik och data och på så vis driva frågan vidare så att politikerna reagerar.
– Sammanfattningsvis handlar det om att man får vara uthållig, men även om att ta fram väl underbyggda argument och se till att medvetandegöra folk om varför det kan bli köer på däckverkstäderna och varför verkstadspersonalen är stressad. Vi måste medvetandegöra politiker om de risker och brister som finns med lagarnas utformning.
– Det kan ta tid att få förändring. Politisk påverkan handlar om att ligga på med de bästa argumenten och att hitta fler man kan kroka arm med. För oss handlar det om att samarbeta med organisationer som kan se samma problem; som Motorbranschens Riksförbund (MRF), försäkringsbolag, eller med de riksdagsledamöter som håller med oss, avslutar Anna.