Positiva rapporter från däcktillverkare
Branschnytt
15 maj 2019
Text: Henrik Nygård Foto: Fotomontage
Trots en marknad som bitvis beskrivs som svår har Continental, Nokian och Michelin fått en bra start på 2019, visar företagens kvartalsrapporter.
Continental har fått bra start på året. Tack vare sin teknikportfölj har företagets lyckats distansera sig från marknadsnedgången, skriver företagert i en kommenterar till årets första bokslut. Försäljningen på 11 miljarder Euro var i nivå med året innan.
- Tack vare vår starka marknadsposition lyckades vi hålla försäljningen uppe på en annars trög marknad, säger Dr. Elmar Degenhart, vd för Continental.
Justerad EBIT landade på 884 MEUR med en marginal på 8,1 procent. Fritt kassaflöde före förvärv och utjämningseffekter uppgick till minus 579 MEUR.
Nokian ökade sin försäljning med 2,3 procent till 343,7 miljoner Euro under årets första tre månader. Bäst gick det för däck till tunga fordon och för Vianor. Men rörelseresultatet sjönk till 53,9 miljoner Euro, jämfört med 61,2 miljoner Euro samma period förra året. Enligt Nokian beror det till stor del på valutapåverkan.
Vinsten uppgick till 194,6 miljoner Euro och påverkades positivt av 149,6 miljoner Euro i samband med avgörandet om skattekvoterna för åren 2007 - 2011. Kassaflödet uppgick till -68,9 miljoner euro (-18,3 samma period förra året). Prognosen för 2019 är oförändrad.
För Michelin uppgick försäljningen under första kvartalet till 5,8 miljarder Euro, en ökning med 9,3 procent. Michelin beskriver marknaden som svår men volymerna minskade trots det med bara 0,5 procent. När det gäller däck till personbilar och lätta lastbilar lyckades man behålla sin marknadsandel, trots en vikande efterfrågan på originalmonterade däck. Inom däck till tunga fordon ökade företaget volymerna, till stor del beroende på utvecklingen av nya tjänster och produkter.
Michelins prognos för 2019 är oförändrad.