TEXT OCH FOTO HENRIK NYGÅRD
Artikeln fick stort genomslag och togs upp av många andra medier, bland andra Aftonbladet, Dagens Nyheter, Sveriges Radio och TV4.
Se inslaget från TV4 här.
Det är den ovanligt stränga vintern som satt extra fokus på de även normalt snävt tilltagna skiftestiderna på våren. Senast den 15 april ska dubbdäck vara avtagna, om inte vinterväglag råder. Det här ställer stora krav på däckverkstäderna, som har högtryck just nu.
- Det ringer hela tiden. Det är vädret som orsakat det. Vi skulle kunna jobba dygnet runt, säger Tommy Swärdh, platschef på TH Pettersson i Göteborg, en av landets äldsta däckverkstäder, i TT-artikeln.
Ulrik Jönsson är glad för att frågan nu hamnat rejält i fokus, men säger samtidigt att problemet inte är nytt.
- Det är inte så att lagen kan styra vädret. Reglerna har varit tokiga hela tiden, säger Ulrik Jönsson.
På hösten är flexibiliteten betydligt större. Det är hela två månader mellan det datum då dubbdäck är tillåtna till dess att vinterdäck är obligatoriska. På våren däremot handlar det om bara 15 dagar, från den 31 mars till 15 april.
- Med lite enkel matematik kan man se att flexibiliteten är mycket sämre på våren. Ändå är ju Sverige lika långt på våren som på hösten, säger Ulrik Jönsson.
Däckbranschen anser att med ökad flexibilitet skulle man ge bilförare mer eget ansvar. Då kommer dubbdäcken av när man inte längre behöver dem och det kan sammantaget leda till minskad dubbdäcksanvändning.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth fick i Riksdagen nyligen en skriftlig fråga om skiftestiderna. I en intervju med DäckDebatt sa Tomas Eneroth så här:
- Jag tycker nog att dagens regelverk är väldigt flexibelt. Men det gäller också att branschen använder den flexibiliteten och förstår vilka möjligheter som reglerna ger.
Samtidigt öppnade ministern redan då dörren på glänt och underströk att han är beredd att se över reglerna. Nu öppnar han den dörren fullt ut. Till TT säger Tomas Eneroth att han inte tror inte skiftestiderna för vinterdäck är en politisk stridsfråga och att han gärna vill gärna lyssna på den professionella däckbranschens råd.
Han framhåller att trafiksäkerheten är det viktigaste och tycker inte att det skulle vara ett bekymmer att göra en översyn och titta på förändrade tider om det finns ett behov.
- Vi kanske får vänja oss vid sena vintrar. Skulle det visa sig att nuvarande regler inte är tillräckliga har jag inga bekymmer med att titta vidare på frågan, säger han.