För andra året i rad har Euromaster genomfört en landsomfattande kontroll av däck på lastbilar där mönsterdjup och lufttryck mättes samtidigt som det gjordes en okulär besiktning av däcket. I år genomfördes inspektionerna på Circle K anläggningar i Malmö, Göteborg, Mantorp och Gävle den 15-16 oktober. Totalt inspekterades 706 däck på 87 fordon. Att delta i kontrollen var frivilligt och informationen om fordonets skick kommunicerades sedan till föraren. Både svenskregistrerade och utlandsregistrerade fordon deltog.
– Kontrollerna och den efterföljande enkäten visar att en mycket stor andel av de tunga fordonen ute på våra vägar har ett omedelbart behov av däcksservice, säger Jonas Odqvist, vd på Euromaster.
Färre än ett av fem av fordonen (17 procent) klarade sig helt utan anmärkning. De som fick anmärkningar klassades sedan in i de olika risknivåerna låg, mellan och hög. Så många som en av fyra lastbilar (24 procent) hamnade i kategorin hög risk.
– Dessa fordon har ingenting på våra vägar att göra och utgör en extra säkerhetsrisk nu, då man kan överraskas av plötslig halka, säger Jonas Odqvist.
Definition av risknivåerna
Låg – avvikelse med inverkan på säkerhet
- Däck med ett mönsterdjup som inte är förenligt med lagkraven efter 1:a december i kombination med vinterväglag.
- Lufttryck som avviker från rekommenderat tryck och därmed ökar fordonets miljöpåverkan.
- Onormal slitagebild med påverkan på däckets livslängd och fordonets prestanda.
- Brister i ventilers funktion vilket omöjliggör kontroll av lufttryck.
Mellan – betydande säkerhetsrisker som kräver åtgärd snarast
- Uttjänta däck nära gränsen för minsta tillåtna mönsterdjup under sommartid. Däck som har en mycket begränsad prestanda redan vid lägre temperaturer.
- Lufttryck som avviker betydande från rekommenderat tryck och därmed påverkar fordonets riktningsstabilitet, bromsverkan samt miljöpåverkan negativt.
- Kraftiga skillnader i mönsterdjup mellan yttre och inre hjul vid tvillingmontage.
- Omfattande snedslitage som leder till ökad slitagehastighet på däcket och riskerar att leda till felaktig belastning på övriga hjul och dess bärighet.
- Samverkan av flera faktorer ur risknivå "låg ” samt för fler än en position på samma fordon.
Hög – allvarliga säkerhetsrisker som kräver omedelbar åtgärd
- Olagliga däck med mycket begränsat grepp och prestanda oavsett temperatur, där mönsterdjupet understiger lagkraven för användning i trafik även sommartid.
- Mycket lågt lufttryck som ger tydliga indikationer på punktering.
- Synliga skador på däcken eller fälg som ej kan uteslutas utgöra risk för däckexplosion.
- Samverkan av flera faktorer ur risknivå ”mellan” samt för fler än en position på samma fordon.
Insikter om lufttryck
Ett för lågt lufttryck ökar fordonets rullmotstånd och sänker därmed fordonets energieffektivitet samtidigt som däckets slitagehastighet och partikelutsläpp ökar. Av de inspekterade fordonen hade 52 procent minst ett däck med mer än 10 procent undertryck.
– Att hålla koll på däckens skick är inte bara en fråga om säkerhet, det är också en smart investering. Rätt lufttryck minskar slitaget, sparar bränsle och ger både lägre kostnader och ett mindre klimatavtryck. Att kontrollera däcken innan vi rullar i väg, speciellt nu i vinterväglag, vinner vi alla på. Glöm heller inte att en pigg förare är en säker förare så glöm inte heller att ta en paus, säger Niclas Lundberg, produktchef drivmedel på Circle K.
Dålig koll på lagar och regler
I samband med inspektionerna genomfördes även en undersökning bland chaufförer för att ta reda på kunskaper om lagkrav och efterlevnad av åkeribranschens rekommendationer vad gäller fortlöpande och daglig tillsyn av fordonet. Av de svarande förarna uppgav 24 procent att de är osäkra på vilka lagar och regler som finns gällande vinterdäck för lastbilar. 46 procent av de svarande uppgav att deras arbetsgivare saknar rutiner eller att de inte känner till vilka rutiner som arbetsgivaren har gällande hur och när kontroll av däck ska ske.
Stora regionala skillnader – sämst i söder och bäst i norr
Mätresultatet gällande mönsterdjup påvisar en geografisk differentiering där uppmätt mönsterdjup är betydande lägre i södra Sverige jämfört med mellersta Sverige. Däck med mönsterdjup understigande 5 millimeter noterades tre gånger så ofta vid inspektioner i Malmö jämfört med inspektioner i Gävle.