”128 miljoner däck kan säljas i onödan”
Branschnytt
27 maj 2019
Text: Henrik Nygård Foto: Henrik Nygård
Om däck byts för tidigt och inte används ner till tänkt 1,6 millimeter mönsterdjup innebär det att 128 miljoner fler däck varje år måste säljas i Europa – till en kostnad av 700 miljarder kronor för bilisterna, enligt Michelin, som stödjer EU:s planer på ny däckmärkning.
Enligt Michelins beräkningar skulle denna onödiga merförsäljning leda till utsläpp av 6,6 miljoner ton mer koldioxid. Tillsammans med Euromaster, Opel, Peugeot, Carlsberg, DS Automobiles och SmålandsBussen gick Michelin i förra veckan ut med stora annonser i dagspress. Budskapet var att man helt och fullt ställer sig bakom EU:s planer på att utöka däckmärkningen, de så kallade kylskåpsetiketterna, till att även omfatta uppgifter om hållbarhet, alltså däckets prestanda över tid.
- Vi välkomnar detta initiativ och vi stödjer införande av regler som innebär en viktig utvecklig för säkerheten, köpkraften och miljön, säger Michelins svenske vd Peyman Sabet och fortsätter:
- Det bästa för konsumenten är såklart om de kan använda en produkt så länge som det är tänkt, i det här fallet ner till 1,6 mm.
Peyman Sabet ifrågasätter hur stort värde tester av nya däck egentligen har för konsumenterna.
- Det som intresserar dem är ju hur däcket presterar när det är slitet och hur länge de kan använda det. Därför är vi väldigt glada över att EU nu tar upp den här frågan.
En vanlig invändning är att slitna däck, med sämre däckmönster, rimligtvis inte kan vara lika motståndskraftiga mot vattenplaning, att de inte kan tränga undan lika mycket vatten som ett nytt däck. Michelins vd avfärdar detta.
- Till att börja med är ju ett däck nytt under en väldigt kort tid. Dessutom finns teknologi idag som gör att däckmönster och gummiblandningar kan anpassa sig efter slitage.
- Vi använder exempelvis 3D-printningar för att skapa sajpningar som öppnas upp efter däckets slitage med ett helt nytt mönster. Vi har gjort massor av tester som visar att våra däck har bra våtgrepp även när de är slitna. Det viktigaste är alltid att anpassa farten till rådande körförhållanden.