Michelin och Conti vinnare i Aftonbladets test
Branschnytt
24 september 2019
Text: Henrik Nygård Foto: Aftonbladet/Markus Pentikainen
Michelin X-Ice North 4 och Continental ContiVikingContact 7 är vinnare i Aftonbladets vinterdäckstest. Tidningen har också testat Michelin CrossClimate och varnar för att använda det på vinterväg.
Sedan många är det är välkände motorjournalisten Robert Collin som ansvarar för Aftonbladets däcktest, som genomförs i på Testworlds stora banområde på vägen mot Murmansk. Årets test genomfördes vårvintern 2019.
Bland de dubbade däcken testade tidningen i år följande däck:
- Michelin X-Ice North 4
- Continental IceContact 3
- Hankook Winter I*Pike RS2
- Nokian Hakkapeliitta 9
- Goodyear Ultragrip Ice Arctic
- Yokahama Ice Guard i G65
- Bridgestone Noranza 001
- Gislaved Nord Frost 200
- Nokian Nordman 7
- Vredestein Wintrac Ice
- Cordiant Snow Cross
- Goodride IceMaster Spike Z-506.
I dubbdäckstestet placerade sig däcken i den ordningen de är uppställda här ovan.
Så här skriver Aftonbladet om vinnaren Michelin X-Ice North 4:
”Michelins dubbdäck är makalöst bra på isig väg. Inte ens värsta frosthalkan leder till problem. På snö är däcket lugnt och säkert även om bromssträckorna inte är alldeles i topp.
På våt asfalt är däcket medelbra med rätt långa bromssträckor och lite yxigt beteende vid en undanmanöver men bakdäcken behåller greppet bra. På torr asfalt är däcket lugnt och säkert även om greppet kunde vara lite bättre.
Rullmotståndet är medel, stabiliteten på asfaltväg bäst i test.
BRA: Egenskaperna på is. Tyst. Stabilt.
DÅLIGT: Grepp på våt asfalt.”
Följande odubbade däck testades:
- Continental ContiViking Contact 7
- Nokian Hakkapeliitta R3
- Goodyear Ultra Grip Ice 2
- Michelin X-Ice X13
- Pirelli Ice Zero FR
- Hankook Winter I*Cept IZ2
- Yokohama iceGuard iG53
- Cooper Weather-Master Ice 100
- Premiorri Maggiore Z Plus
De dubbfria däcken rankades av tidningen i ordningen ovan.
Aftonbladet skriver så här om vinnaren Continental ContiViking Contact 7:
” Continental greppar bra isen, för att vara ett däck utan dubb. Däcket är väl balanserat och styr bra. Men när greppet förloras, ja, då är det borta. På snö är däcket mycket bra, lugnt och harmoniskt, och svarar snabbt på styrutslag.
På barmark är däcket bra, men greppet är inte bästa tänkbara. Styrningen är långsam men bakdäcken behåller greppet bra. Inte bästa greppet, men inga otrevliga överraskningar.
Däcket spårar väl mycket och är mycket trögrullat.
BRA: Grepp på is och snö (för ett odubbat däck!)
DÅLIGT: Köregenskaper på vinterväg (när det börjar sladda är det svårt att få ordning på bilen.) Rullmotstånd.”
Aftonbladet testar också Michelin Cross Climate+, som av Michelin beskrivs som ett ”sommardäck som fungerar utmärkt i de nordiska länderna. Däcket ger en bra säkerhet från tidig vår till sen höst, vilket är en trygghet i vårt växlande nordiska väder.”
Aftonbladet skriver att Michelin CrossClimate+ har ett ”uselt grepp på snö och is. Ja, det är inte ens bra som sommardäck. Det är en kompromiss. Det är något så märkligt som ett sommardäck märkt med fjälltopp och snöflinga. Alltså symbolen för ett vinterdäck.”
Tidningen ger däcket följande omdöme:
” Michelin är både bäst och sämst i årets vinterdäckstest. CrossClimate är testets sorgebarn. Faktiskt ännu farligare än Premiorri, eftersom tillverkaren har så gott renommé. Bromsgrepp på is finns inte alls. Och det är svårt att ta sig upp för minsta backe. Däcket har egentligen aldrig grepp, utan kör på lätt eller svår sladd hela tiden. Och helt utan kontroll. På snö går det aningen bättre, men det är fortfarande svårt att ha kontroll på bilen.
Michelin hävdar att Crossclimate är ett sommardäck, men varför är det märkt med fjälltopp- och snöflingesymbolen? Och varför säljs det av näthandlare som ”Åretruntdäck”?
På asfalt är däcket som – ett sommardäck! Det bromsar överlägset bra, och är extremt pålitligt och lättkört i alla situationer.
BRA: Som ett sommardäck på asfalt.
DÅLIGT: Som ett sommardäck på vinterväg. Dessutom trögrullat."
Här kan ni läsa hela Aftonbladets vinterdäcktest (Aftonbladet+, betalvägg).