Hårdare vinterdäckskrav införs i Norge
Branschnytt
18 oktober 2019
Text: Lasse Dahlqvist Foto: Henrik Nygård
Kraven, som gäller märkning med alptopp/snöflinga (3PMSF) på tunga fordon, införs med en övergångsperiod på ett år så att branschen får tid för omställning. Tyskland och Sverige har infört samma krav, men med en betydligt längre övergångsperiod, fram till 2024.
- Vi vill ha en skärpning av bestämmelserna såsom i Tyskland och Sverige, men på grund av trafiksäkerhetskärl var det viktigt för norska regeringen att gå ett steg längre. Vi kommer att vara först i världen när kravet införs med verkan redan den 15 november 2020, säger Norges transportminister Jon Georg Dale.
Regeringen har vidtagit ett antal åtgärder för tunga fordon för att förbättra trafiksäkerheten på norska vintervägar. 2013 infördes ett lagkrav på vinterdäck för tunga lastbilar över 3500 kg, med undantag för lyftbara axlar. 2014 utvidgades kraven med vinterdäck på alla axlar.
Avgiften för att bryta mot kraven på däck och kedjautrustning ökar och kommer i större utsträckning inriktas på tyngre fordon, som har de största utmaningarna under vintersäsongen. Med de nya förändringarna blir det en avgift för vart och ett av avvikelserna och inte bara för en av dem.
- Vi vill se till att avgiftssatserna har en förebyggande effekt. Brott mot kraven måste ha verkliga konsekvenser för dem som inte följer dem. Som det har varit tills nu har man tilldömts en avgift även om man saknat fem kedjor, nu får man fem, säger Dale.
Bötesbeloppet för fordon över 7,5 ton är för en kedja 1200-1500 NOK och för ett felaktigt däck 2000 NOK.