Michelin: Åkeriers däckkostnader kan mer än halveras
Branschnytt
24 september 2019
Text: Jens Lidesjö Foto: Jens Lidesjö
Åkerier kan sänka sina däckkostnader med 55 procent genom en rad enkla åtgärder, enligt Michelin, främst genom att använda däcken ner till 1,6 mm istället för 3 mm, att kontinuerligt se till att däcktrycket är rätt samt att systematiskt mönsterskära däck på vissa positioner.
Företagets exempel är baserat på åkerier med 200 fordon med en däckbudget på 420 000 Euro per år.
Michelin hävdar att om varje åkeri i Norden jobbade efter dessa rekommendationer skulle det sammanlagda sparandet bli 180 miljoner Euro per år. Och koldioxidutsläppen skulle minska med 230 tusen ton per år.
DäckDebatt var med när Michelin nyligen på Malmby flygfält, strax utanför Strängnäs, genomförde demonstrationer kring sitt arbete med ”Hållbar mobilitet”.
Mycket av fokuset handlade om vikten att använda däcken ned till 1,6 mm, precis som Michelin pläderar för när det gäller personbilsdäck. På det sättet anser Michelin alltså att transportföretagen kan få en ekonomisk vinning, samtidigt som koldioxidutsläppen minskar.
Själva demonstrationerna på flygfältet skulle bevisa just det. Två Volvolastbilar, den ena med nya däck, och den andra med slitna och mönsterskurna däck användes i demonstrationen. Chaufförerna gasade upp till 34 km/h, i första testet, för att sedan lägga i neutral växel vid samma punkt. Lastbilen med nya däck rullade 566 meter, medan den med slitna däck rullade hela 854 meter, 51 procent längre rulldistans.
Enligt Michelin leder miljövänliga åtgärder på detta sätt till ett sparande, när det tidigare som oftast resulterat i ökade kostnader för åkeriföretagen.
Richard Andermyr, Marknadschef på Michelin Nordic, säger att företagets fokus på hållbar mobilitet har ökat på senare år.
- Det är viktigt med tanke på att transportbranschen är så pass pressad både vad gäller kostnader och miljöpåverkan. Man måste spara på alla möjliga ställen man kan utan att kompromissa med säkerheten och kvaliteten i jobbet.