TEXT OCH FOTO HENRIK NYGÅRD
Vad har du för bakgrund?
- Jag började på Nokian 2007 som produktchef för personbilsdäck. Jag blev sedan försäljningschef och därefter vd för fem år sedan. Tidigare jobbade jag inom dagligvaruhandeln, bland annat på ICA och Scan med inköp- och marknadsfrågor.
Vad var det som lockade med däckbranschen?
- Att den är så otroligt spännande och att det händer så pass mycket just nu, både på marknads- och produktsidan.
Vilka är de viktigaste frågorna för branschen?
- Den viktigaste är nog skiftestiderna. Där måste vi få till en förändring, framför allt då på våren. Nuvarande regler skapar en väldigt dålig arbetsmiljö med extrem stress under några veckor. Det går också ut över trafiksäkerheten eftersom montörerna många gånger inte hinner kommunicera med kunderna om exempelvis mönsterdjup och bromsarnas status.
Hur ser du på marknadsutvecklingen för däckbranschen?
- En viktig förändring är att bilhandeln, e-handeln och de tillfälliga verkstäderna under skiftestiderna tar marknadsandelar av den traditionella däckbranschen. Kunderna ställer idag mycket högre krav på tillgänglighet och öppettider.
Hur tycker du däckbranschen ska förhålla sig till dessa konkurrenter?
- Det är ju marknaden och konsumenterna som styr och det går inte att stoppa den utvecklingen. Vi kommer behöva anpassa oss till kundernas krav och exempelvis ha mer flexibla öppettider. Det är ju ingen som idag skulle acceptera att matbutiken bara var öppen kl. 7-16.
Ni marknadsför även sommardäck för nordiska förhållanden. Men handen på hjärtat, är det verkligen någon skillnad mot andra tillverkares sommardäck?
- Ja, det är stor skillnad. Vi har mycket grövre och mer porös asfalt i Sverige än länderna i södra Europa. De sliter på däcken och skapar en hög ljudnivå. Våra däck är anpassade efter det. Och dessutom har de bra våtegenskaper och är tysta. De har också bättre prestanda när det bara är några plusgrader.
Vilka är era viktigaste marknader?
- När det gäller nordiska däck så är det Sverige, Norge, Finland och Ryssland. Där är klimatet liknande. Fabriker har vi Finland och Ryssland, men snart även i USA, i Dayton som ligger i delstaten Ohio.
Hur är det med södra Europa, är det ens lönt för er att konkurrera med de andra stora däcktillverkarna på deras hemmamarknader?
- Absolut, vi har en växande organisation i Centraleuropa som stadigt ökar sin försäljning och tar marknadsandelar.
Vad har ni för marknadsstrategier i Sverige de närmaste åren?
- Här är vi marknadsledande, men vi vill bli starkare när det gäller sommardäck, där vi har runt 17 procents andel. Så där finns en stor potential för oss att växa.
Ni, och förstås även andra tillverkare, säljer era däck både i e-handeln och via egna verkstäder. Men priserna är olika. Är inte det förvirrande för konsumenterna?
- Nej, på verkstäderna får de en helt annan service. Produkten måste förädlas, kunden kan ju inte montera däcken på fälgen själv. För att ta ett exempel från livsmedelshandeln: Du får två liter läsk i matbutiken till samma pris som en halv liter på bensinstationen. Men det är ingen som invänder mot det eftersom butikerna fyller helt olika funktioner. På samma sätt har vi olika roller i däckbranschen. Det handlar inte bara om priset. En duktig däckfackhandlare tar hand om kunden på ett helt annat sätt än vad som blir följden när man köper sitt däck på nätet.
Däckbranschen är extremt mansdominerad. Hur kan vi öka antalet kvinnor?
- Det är en mycket svår fråga, men jag tror att vi behöver höja branschens status och fortsätta att jobba för att verkstäderna ska vara rena och snygga. Det är en resa som många moderna bilverkstäder gjort och som jag tycker att vi kan inspireras av.
På regeringens initiativ kommer vintern 2019/2020 en ny lag om vinterdäck på tyngre fordons samtliga hjul. Vad tycker du lagförslaget?
- Det är bra och det kommer öka säkerheten och framkomligheten. Där har vi för stora problem idag.
Vilka vinterdäck föredrar du, med eller utan dubbar?
- Jag kör dubbat. Vi bor ju i förorten och där töar det ofta på dagarna och fryser till på natten och blir isigt på morgnarna.
FAKTA
Namn: Ulrica Söderström.
Befattning: Vd för Nokian Tyres i Sverige.
Ålder: 47
Bor: Upplands-Väsby
Familj: Man och två barn i tonåren.
Fritidsintressen: Barnens sportande tar mycket tid. Annars gillar jag att vara på landet på Ljusterö, åka båt och umgås med vänner.
Bil: Mercedes GLC.
Senast lästa bok: Viveca Stens ”I fel sällskap”.
Ser helst på tv: Tittar inte mycket på tv, men gillar sportsändningar. I somras blev det en hel del från fotbolls-VM.
Äter gärna: Italienskt.
Dricker gärna: Vatten och vin.
Bästa egenskap: Positiv, utåtriktad, driven och prestigelös.
Sämsta egenskap: Kan vara lite rörig. Administration är inte mitt starkaste kort.
Detta gör jag om fem år: Fortsätter att trivas på jobbet.