TEXT HENRIK NYGÅRD
- Det är hög tid att reglerna för skiftestiderna ändras. Vi har drivit den här frågan i minst tio år. Nu måste det bli verkstad av alla diskussioner, säger Ulrik Jönsson.
Om våren kommer tidigt i södra Sverige och bilister där sätter på sommardäcken före 1 april riskerar de att bryta mot lagen. Och på samma sätt blir bilister i norra Sverige lagbrytare om de kör med vinterdäck efter mitten av april.
- Det här handlar alltså bara inte om däckbranschen och arbetsmiljön där utan även om alla bilister som drabbas, säger Ulrik Jönsson.
Nyligen deltog Fredrik Ardefors, vd för Däckbranschen Sverige, i ett möte med riksdagens bilnätverk, där han adresserade de problem som skiftestiderna innebär för däckverkstäderna och bilisterna. I anslutning till mötet ställde riksdagsledamoten Lars Beckman (M) en skriftig fråga till Tomas Eneroth om skiftestiderna. Han hänvisade där till att dagens regler ”skapar onödig arbetsbelastning på landets däckverkstäder och deras medarbetare, och en osäkerhet hos landets bilister om man kör lagligt efter mitten av april då man enligt lagen ska ha bytt däck”.
Lars Beckman skriver att det redan i år skulle behöva ändras datum för däckbyte så att Sveriges bilister hade fram till mitten av maj på sig att byta däck. ”Är statsrådet beredd att vidta några initiativ för att ändra datum för däckbyte?”, skriver Lars Beckman.
De korta skiftestiderna för dubbdäck på våren har i många år varit en av däckbranschens allra svåraste utmaningar. Efter den 15 april måste Sveriges cirka 3 miljoner dubbdäcksbilister ha bytt till sommardäck, om det inte är vinterväglag. Samtidigt gäller krav på vinterdäck vid vinterväglag fram till och med den 31 mars. En normal säsong ska alltså tre miljoner hjuluppsättningar hinna skiftas under endast två veckor. Under en snörik vinter med försenad vår, som förra året, blir belastningarna på däckverkstäderna enorma.
DRF föreslår därför en tillbakagång till sista datum för dubbdäck till 30 april, men att kravet på vinterdäck vid vinterväglag samtidigt kortas till 1 mars. Denna åtgärd skulle minska onödigt slitage på vägarna samt minska stressen på verkstäderna. På hösten är det två månader mellan att det är tillåtet med dubbdäck till att det skall vara vinterdäck vid vinterförhållanden.
DRF anser också att formuleringen ”vid vinterväglag råder krävs vinterdäck” ändras till en bestämd tidsperiod ”från första december till den sista februari ’Skall’ det vara vinterdäckskrav. Samma ”skall-krav” och period borde gälla för den nya vinterdäckslagen för lastbilar, anser DRF, och hänvisar till att frågan handlar om arbetsmiljö, trafiksäkerhet och miljö samt att lagar inte kan styra över klimatet.
På hösten är skiftessäsongen betydligt mer generös. Det är hela två månader mellan det datum då dubbdäck är tillåtna till dess att vinterdäck är obligatoriska.
- Mitt och däckbranschens krav till Tomas Eneroth är alltså ganska enkelt. Vi vill ha ett fönster på två månader på våren precis som på hösten, säger Ulrik Jönsson.
Tomas Eneroth svar på Lars Beckmans och däckbranschens krav förra året var att han var beredd att se över frågan, men han och regeringen valde ändå att bortse från däckbranschens vädjan om en ändring.