Störningar, längre leveranstider och högre priser är att vänta framöver. Det är de flesta däcktillverkarna på Sverigemarknaden eniga om. I maj hade däckpriserna stigit med hela 15 procent och mycket tyder på att det inte kommer att stanna där. Flera tillverkare har haft en stor del av sin produktion förlagd i Ryssland och köpt vissa essentiella råvaror, som syntetgummi, kimrök och oljor, från Ryssland eller Ukraina. Hur stor påverkan blir för varje tillverkare beror nu till stor del på hur snabbt produktionen kan ställas om och nya råvaror kan säkras.
Däcktillverkaren Nokian Tyres är ett av de hårdast drabbade bolagen i branschen. Förra året tillverkades omkring 80 procent av bolagets personbilsdäck i Ryssland, där hälften av råvarorna också kom från Ryssland. När företaget nu tvingas ställa om sin produktion är taktiken att flytta och utöka produktionen vid fabrikerna i Nokia, Finland och Dayton, USA.
– Krisen har påverkat vår totala produktionskapacitet globalt. Alla däck avsedda för Norden kommer att tillverkas i Nokia framöver, och Norden har hög prioritet i koncernen. I dagsläget ser det ut som att vi kommer att kunna leverera däck till kommande säsong, men det är för tidigt att säga ännu. Vi jobbar på både kort- och långsiktiga lösningar, säger Emil Sundholm, produktchef på Nokian Tyres.
Vad kommer effekterna att bli i konsumentledet?
– I första läget kommer priserna att gå upp, på grund av ökade råvarukostnader, och på sikt är risken som sagt att tillgången blir påverkad.
Ännu ett drabbat företag är Bridgestone. De valde att stänga sin fabrik i Ryssland den 18 mars, där större delen av deras tillverkning av dubbdäck och nordisk friktion fanns.
– Det är klart att vi i Norden har påverkats av beslutet att avbryta produktionen i Ryssland, men Bridgestone är ett stort globalt bolag med stora tillverkningsresurser. Vi har över 60 andra fabriker runtom i världen dit vi nu håller på att flytta tillverkningen. Det är en lösning som säkerställer vår leveranskapacitet i det långa perspektivet, säger Jesper Pettersson, Marketing Manager på Bridgestone, och tillägger:
– Vi har redan i princip löst tillverkningen kring nordisk friktion så att vi kommer att kunna leverera i stort sett hela vår line-up inom det segmentet till hösten. När det gäller dubbat har vi en del på lager, men vi jobbar aktivt för att lösa nyproduktionen av sådana produkter.
Kommer vi att se några effekter av Ukrainakrisen i konsumentledet?
– Ja, en effekt som vi redan har sett är prisökningar. Den påverkan krisen i Ukraina har på tillgång samt pris på råmaterial, logistik och produktionsrelaterade kostnader och övriga aktiviteter gör att vi behöver höja priserna. Tillgången kan också bli ett bekymmer inte bara för oss utanför hela branschen, då råmaterialbrist och minskningar i produktionskapacitet kommer att påverka oss.
Liksom för många tillverkare i Europa orsakar kriget stora logistik- och transportsvårigheter också för Michelin. Deras Head of Public Relations Europe North, Maira Zöller, förklarar att utmaningarna har vuxit när det gäller att leverera råvaror till fabriker och att betjäna kunder.
– Vi på Michelin övervakar situationen på högsta nivå, för att kunna begränsa påverkan på servicen till kunderna. Transport- och logistiksvårigheter, tillsammans med råvaruförsörjningsproblem, leder till att vi anpassar vår verksamhet. Detta har gjort att vi har tvingats göra avbrott i produktionen vid några av våra europeiska fabriker under våren. Anläggningarna har själva fått bestämma hur länge stoppen ska pågå, säger hon.
Däcktillverkaren Goodyear har ingen tillverkning i Ukraina, Ryssland eller Belarus. Däremot kommer vissa av råvarorna de använder vid sin tillverkning i Europa, Mellanöstern och Afrika från det berörda området.
– Vi är medvetna om risken gällande tillgången av kimrök och syntetisk gummi, men som det ser ut nu kommer vi inte att ha några förlorade produktionsdagar. Vi räknar med att kunna behålla normala lagernivåer i våra fabriker och vidtar flera åtgärder för att övervaka och säkerställa tillgång av råvaror, däribland genom att säkra nya och alternativa källor. Potentiella effekter för vår personal och verksamhet är något vi utvärderar ständigt eftersom situationen kan förändras snabbt, säger Claes Hedström, General Manager Sales Consumer Nordic på Goodyear
Även en av de största fälgproducenterna i Sverige, OCL Brorssons, ser en viss påverkan av Ukrainakriget. Trots att de inte har haft någon produktion förlagd i de drabbade länderna berättar deras vd Richard Lundqvist att de, precis som andra producerande företag i Europa, har en tuff tid framför sig.
– Vi kan alla vänta oss kraftigt stigande priser och brister på råmaterial, höga priser på gas och långa ledtider på det mesta som krävs kring produktion och leveranser av fälgar. Dessutom kommer transporterna att bli dyrare. Effekterna blir att slutbrukaren får betala mer för produkterna, säger han.
De stigande kostnaderna är något OCL Brorssons jobbar med dagligen. Richard berättar att företaget fortsätter sin tillverkning, med nya förutsättningar varje vecka.
– Vi måste ha fälgar på lager. Produktionen får aldrig stå stilla. God planering krävs i alla led för att kunna serva slutbrukaren på samma sätt som vi är vana att kunna göra. Vi säkrar tillgång i den mån det är möjligt på allt vi behöver i form av råmaterial och stora lager på fälgar, säger han.
Däcksnack kommer fortsätta att följa frågan om tillverkarnas leveranssäkerhet, samt titta närmare på vad eventuella förseningar och ökade priser på däck och fälgar skulle kunna bidra till i ett större perspektiv. Hur stora leveransförseningar och prisökningar kan vi vänta oss? Vad blir effekterna för däckåterförsäljare och gummiverkstäder? Skulle det kunna påverka trafiksäkerheten om fler tvingas köra runt med slitna däck längre? Håll utkik efter svaren i kommande nummer av Däcksnack.