"Försäkringsbolagens ersättningar hänger inte med den kostnadsutveckling vi ser i hela samhället", säger Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig på MRF.
Verkstäder kan tvingas tacka nej till försäkringsbolagen
Branschnytt
17 oktober 2022
Text: Jonna Jansson
Motorbranschens Riksförbund, MRF, meddelar att flera av deras medlemsföretag inom verkstad kan komma att behöva fundera på hur framtidens verksamhet behöver förändras i och med de nya förslagen på ersättning från försäkringsbolagen.
"Det kan vara bättre att tacka nej till uppdrag gällande maskinskadereparationer från försäkringsbolagen för att verkstäderna ska kunna överleva de ökade kostnaderna i sin verksamhet", skriver de i ett pressmeddelande.
– Vi måste snart rekommendera våra medlemsföretag att dra ner på personal och se över alla kostnader. Inte för att det saknas uppdrag utan för att försäkringsbolagens ersättningar inte hänger med den kostnadsutveckling vi ser i hela samhället, säger Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig på MRF.
Under hösten har ett av de större försäkringsbolagen skickat ut brev till de verkstäder som de har ett samarbetsavtal med. Brevet innehåller ett erbjudande om en mindre procentökning på timdebiteringen verkstaden har från bolagen. Det hela går ut på att verkstaden får 11 kronor mer per timme för varje procent de ger försäkringsbolaget i reservdelsrabatt.
– Bilverkstäderna lämnar redan 10 procent i rabatt på reservdelar till bolagen. Det är oförskämt att tro att en bilverkstad skulle gå på ett sådant löjligt erbjudande i dessa tider med kraftigt ökande kostnader, fortsätter Joachim Due-Boje.
Bara uppvärmningskostnaderna för en genomsnittlig verkstad kan ha fyrdubblats under hösten jämfört med 2021. Och nu väntar en nervös tid för verkstäderna inför de kalla månaderna.
– Om en verkstad överhuvudtaget ska ha råd att driva sin verksamhet måste bolagen komma ikapp ersättningen för mek- och skadereparationer, säger Joachim Due-Boje.
MRF vill att dess medlemmar förstår vad det innebär att teckna avtal som löper på längre perioder och vilka konsekvenser uppsägningstiden i avtalen innebär. De understryker att det är viktigt att förstå att en mindre partner inte ska betala det samma som en stor partner. Innan man tecknar ett avtal med reservdelsrabatt är det också viktigt att förstå hur eventuella reservdelsrabatter till partners påverkar rörelsen.
– Det är alltför många företag som skriver på avtal utan att inse vad innebär för den egna verksamheten. Vi på MRF kan bara rekommendera att våra medlemmar verkligen sätter sig in i sin egen kostnadsutveckling och effekter av ett avtal med olika rabattrappor innan de skriver under, säger Jan Olvenmo, ansvarig Lack- och skadesektionen på MRF.