Lyckat säkerhetsarbete på Nokian Heavy Tyres
Branschnytt
16 oktober 2019
Text: Henrik Nygård Foto: Nokian
Genom ett proaktivt säkerhetsarbete har Nokian Heavy Tyres lyckats sänka antalet arbetsplatsolyckor med frånvaro som följd till noll. För bara tre år sedan inträffade 57 arbetsplatsolyckor med sjukfrånvaro.
– Detta är inte något man kan ta för givet, och vägen dit har inte varit enkel. Vi har jobbat i flera år för att uppnå det. Vi har lyckats eftersom hela vår gemenskap, från arbetarna till arbetsledarna och högsta ledningen, har lyckats med att förbättra säkerheten på arbetsplatsen, säger Manu Salmi, president för Nokian Heavy Tyres.
År 2015 hade Nokian Heavy Tyres 56 incidenter med förlorad tid; 2016 var det 57,1, 2017 var det bara 10 och 2018 var det 5. I september 2019 låg frekvensen för incidenter med förlorad tid (LTIF)* för de senaste 12 månaderna på siffran 0.
Under arbetet med att höja säkerheten har det gjorts ett stort antal åtgärder och förbättringar. Fabriksarbetarna uppmuntras att tala ut om möjliga hälsorisker, och i slutet av 2018 hade något över 1 600 säkerhetsåtgärder rapporterats på Heavy Tyres-enheten. Varje enskilt möte på fabriken inleds med en säkerhetsrapport. Det finns också utsedda personer som arbetar med säkerhetsfrågor. De kallas för Safety10:or.
En faktor för noll frånvaro är också modellen för vikariearbete. Om en mindre olycka inträffar och hindrar en fabriksarbetare från att fortsätta med den aktuella uppgiften, finns det möjlighet att jobba med ett annat projekt. Detta förutsätter ett nära samarbete mellan de anställda och arbetsledarna, men för också med sig goda resultat. Projekt som annars skulle ha lagts åt sidan på grund av tidsbrist får nu den uppmärksamhet de behöver för att bli slutförda – utan att någon arbetstid gått förlorad.
– Även om säkerheten på arbetsplatsen har utvecklat sig bra, så finns det inget utrymme för att slå sig till ro. I enlighet med principen om ständig förbättring måste vi alltid uppnå ett bättre resultat: i morgon kommer vi att kunna göra saker och ting ännu bättre och säkrare än idag, avslutar Manu Salmi.