"Dags att du agerar, Tomas Eneroth!"
Branschnytt
24 februari 2019
Text:
Nej, infrastrukturminister Tomas Eneroth. Det är vi i däckbranschen som är experterna. Och när vi säger att dagens regler för skiftestider på våren vållar stora problem för branschen och bilisterna så är det faktiskt så. Det är dags att du och regeringen ser över reglerna, skriver DäckDebatts chefredaktör Henrik Nygård i en krönika.
Nu när vintern slagit till på allvar och vi har snö i hela landet är det förstås inte många som tänker på att byta vinterdäcken, tvärtom. Men faktum är att det bara är två månader kvar tills vi är mitt inne i den mest intensiva skiftessäsongen. Och då börjar problemen för däckbranschen. I år igen.
Förra året, då vintern var sträng och våren sen, var det extra besvärligt. Kaos är väl det ord man närmast kommer att tänka på. Däckverkstäderna gick på knäna när de försökte hinna med att serva alla bilister som skulle skifta däck inom det bara två veckor långa skiftesfönstret.
De korta skiftestiderna för dubbade vinterdäck på våren har i många år varit en av däckbranschens allra svåraste utmaningar. Efter den 15 april måste Sveriges cirka 3 miljoner dubbdäcksbilister ha bytt till sommardäck, om det inte är vinterväglag. Samtidigt gäller krav på vinterdäck vid vinterväglag fram till och med den 31 mars. En normal säsong ska alltså tre miljoner hjuluppsättningar hinna skiftas under endast två veckor. Under en snörik vinter med försenad vår, som förra året, blir belastningarna på däckverkstäderna enorma. Stress, arbetsmiljöproblem, sjukskrivningar och utmattningssyndrom hör till vanligheterna när däckverkstäderna anstormas av laglydiga bilister.
På hösten är skiftessäsongen betydligt mer utdragen och generös. Det är hela två månader mellan det datum då dubbdäck är tillåtna till dess att vinterdäck är obligatoriska.
”Med lite enkel matematik kan man se att flexibiliteten är mycket sämre på våren. Ändå är ju Sverige lika långt på våren som på hösten”, säger DRF:s ordförande Ulrik Jönsson.
Förra våren såg det ett tag ut som att en ändring av reglerna kanske var på gång. En debatt kom igång efter att DRF skickat ut ett pressmeddelande och vädjat till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) om en förändring. I riksdagen fick ministern en skriftlig fråga om han var beredd att se över reglerna. Och han öppnade dörren på glänt. Till TT sa Tomas Eneroth att inte tror inte skiftestiderna för vinterdäck är en politisk stridsfråga och att han gärna vill lyssna på den professionella däckbranschens råd.
Men när DäckDebatt intervjuade infrastrukturministern stängdes dörren igen och branschens hopp om en ändring släcktes. Tomas Eneroth sa att han tycker att ”dagens regelverk är väldigt flexibelt. Men det gäller också att branschen använder den flexibiliteten och förstår vilka möjligheter som reglerna ger.”
Läs gärna den där sista meningen igen. Den känns nästan som en förolämpning mot däckbranschen. Skulle vi alltså ha missförstått allting? Finns det möjligheter som vi inte sett? Är kaoset under vårens skiftessäsonger helt onödigt?
Nej, Tomas Eneroth. Det är vi i däckbranschen som är experterna. Och när vi säger att dagens regler vållar stora problem för branschen och bilisterna så är det faktiskt så. Det är dags att du och regeringen ser över reglerna för skiftestider på våren.
Henrik Nygård, chefredaktör DäckDebatt