Däckpartners medlemmar samlades för årets stora kick-off
Branschnytt
14 februari 2019
Text:
Däckpartners medlemmar möttes nyligen för en heldagsträff i Solna där en av höjdpunkterna var en mässa med ett 30-tal av branschens leverantörer.
TEXT OCH FOTO HENRIK NYGÅRD
Ända sedan 2004 har Däckpartner arrangerat en årlig uppskattad kick-off för ägare och personal på sina medlemsföretag. Mässdelen har varit ett givet inslag de senaste tio åren.
I år hölls träffen på Quality Friends Hotell, intill Friends Arena och Mall of Scandinavia. Närmare 300 personer, inklusive utställare, var på plats under dagen, som förutom mässan och kvällens middag även innehåll seminarier.
DäckDebatt var såklart på plats och spanade bland annat efter produktnyheter. I Gitis monter berättade Åke Älmdalen att de står inför en stor lansering av företagets sommardäck i Sverige.
Läs mer om Gitis sommardäck här.
Hos Hankook var det stora dragplåstret det nya Ultra High Performance-däcket S1 evo 3, som fungerar lika bra på banan som på gatan.
Läs mer om det Hankook S1 evo 3 här.
Norrländska Däcknor var också på plats för att berätta om sin nya regummeringsteknik från Ringtread, där lastbilsdäckets slitbana inte har någon skarv utan träs på stommen och sedan vulkas fast. DäckDebatt kommer att göra ett reportage på plats i företagets fabrik i Strömsund senare under året.
Däckpartner har sedan en tid tillbaka ett samarbete där de stöttar och skänker pengar till Bris. Inom ramen för det författas just nu en barnbok, som kommer att finnas till försäljning på verkstäderna. Alla pengar från försäljningen tillfaller Bris. På plats på mässan var barnbokens illustratör, som inför mässbesökarna färdigställde bokens framsida. Originalbilden auktionerades under kvällens middag ut till en Däckpartners medlemmar och inbringade hela 30 000 kronor till Bris.
- Mässan är ett utmärkt sätt för våra medlemmar att hålla sig uppdaterade om vad som händer i branschen. Men det finns såklart också en social aspekt där det är både viktigt och kul att alla vi som tillsammans driver Däckpartner får träffas och umgås, säger Jon Persson, marknadschef för Däckpartner och fortsätter:
- Kick-offen är väldigt uppskattad bland medlemmarna, som sammantaget ger den ett betyg på 4,7 av 5.