Däckbranschen har år efter lyft fram det orimliga i att tiden för däckskifte under våren endast är två veckor. Flera riksdagsledamöter har också återkommande motionerat, senast i höstas, om behovet av förändrad lagstiftning bättre anpassad till det svenska klimatet med vinterväglag i stora delar av landet långt efter den 15 april.
Men än så länge utan resultat. Bara återkommande, och icke förpliktigande, svar från infrastrukturministern om att "titta vidare på frågan". Och nu står branschen återigen inför en ny säsong med samma korta skiftestid. Under två veckor ska cirka tre miljoner bilar med dubbdäck skifta till sommardäck. Så Däcksnack ställde än en gång frågan till infrastrukturminister Tomas Eneroth. Är det inte dags att ändra på lagstiftningen och förlänga skiftestiden under våren? Och här följer hans svar:
”Jag har stor förståelse för att den korta skiftestiden för dubbdäck innebär en utmaning för alla som jobbar inom däckbranschen. Det är även av största vikt att vi har en lagstiftning som ser till att alla bilar har vinterdäck när det är halt på vägen. Jag utesluter därför inte att dagens regler kan behöva ses över. För regeringen är det helt avgörande att vi ska ha ordning och reda på vägarna och att vi hela tiden ska fortsätt förbättra trafiksäkerheten.”
Däcksnack skickade infrastrukturministerns svar till DRF:s ordförande, Anna Ljungdell, för en kommentar.
– Det är positivt att infrastrukturministern förstår. Det vi saknar är just översynen av reglerna, och det hade ministern kunnat ta initiativ till. Vad väntar de på, frågar hon sig retoriskt och fortsätter:
– Den nuvarande lagstiftningen är godtycklig och tar inte hänsyn till verkligheten, särskilt inte för bilister i norra Sverige.
Förutom att skiftesperioden förlängs till den 30 april menar Anna Ljungdell att det vore önskansvärt att också införa variabel skiftestid där bilister i södra Sverige skulle kunna få skifta före den 31 mars.
Den enkät som DRF:s styrelse sände ut till sina medlemmar i februari i år gav ett entydigt svar: Över 90 procent av de svarande vill förlänga skiftesperioden till den 30 april!
Många av de personliga kommentarerna i enkäten pekade på den tuffa arbetsbördan som den korta skiftesperioden för med sig. Ett axplock av svaren:
Det är kaos rent ut sagt. Stressigt för alla parter, både dom som skiftar och för kunderna.
Det är alldeles för kort tid, kunderna är stressade och rädda för att få böter. Hård press på oss ägare och våra fantastiska anställda som jobbar långt mer än man kan förvänta sig!
Hektiska, risk att man tullar på kvalitén/säkerheten när mycket jobb ska hinnas med på kort tid.
Katastrof, vi har nästan vinter när det inte är lagligt att köra med sommardäck längre!
Väldigt stressigt, svårt att hinna med. Vi får jobba under extrema förhållanden.
– Det borde gå att komma fram till vettiga regler. Om man kan förbjuda dubbdäck på vissa gator i Stockholm, Göteborg och Uppsala, borde det gå att införa en lagstiftning som baserar sig på den svenska verkligheten, där det i stora delar av landet råder vinterväglag med återkommande is och halka långt efter den 15 april, Det skulle både öka trafiksäkerhet och minska däckverkstädernas arbetsbörda, understryker Anna Ljungdell.
DRF föreslår sedan flera år en tillbakagång till sista datum för dubbdäck till 30 april, och att kravet på vinterdäck vid vinterväglag kortas till 1 mars. Denna åtgärd skulle minska onödigt slitage på vägarna samt minska stressen på däckverkstäderna som då skulle få en månad istället för två veckor för att genomföra däckskiftet. På hösten är det två månader mellan att det är tillåtet med dubbdäck, till att det skall vara vinterdäck vid vinterförhållanden.
Andel bilar som är utrustade med dubbdäck januari-mars:
Region norr: 95%
Region mitt: 89%
Stockholm: 46%
Region öst: 64%
Region väst: 54%
Region syd 33%