"Vem kan man egentligen lita på?"
Branschnytt
15 mars 2018
Text:
I början av mars kunde man i svenska medier läsa att sju procent av alla däck som säljs i Sverige skulle vara plagiat. Nyhetsbyråer, tabloider och fackpress köpte tyvärr alla budskapet rakt av. Till och med Patent- och Registreringsverket ställde sig okritiskt bakom och började spekulera i att dessa plagiat dessutom var mindre trafiksäkra, skriver Däckbranschen Sveriges vd Fredrik Ardefors i en krönika i tidningen Däckdebatt.
Bakgrunden till alla artiklar var en EU-rapport som utifrån spekulationer om skillnad mellan ”bedömd” marknad och uppskattad försäljningsstatistik skulle förklaras av plagiatförsäljning. Men sanningen är den att Tullverket aldrig gjort något beslag av piratkopior av däck, ingen av DRF:s medlemmar har erbjudits att sälja piratkopior och ingen däckleverantör i Sverige har fått kopior som reklamationsärenden. Det tråkigaste av allt var att varken Däckbranschen i Sverige eller Europeiska ETRMA blev tillfrågade eller ombedda att kommentera nyheten.
På samma sätt har nyheter om mikroplaster i havet rapporterats. Man har kunnat läsa om att däck/vägslitage och återvunnet däckgranulat från konstgräsplaner utgör de två största källorna till detta. Trots att ingen har kunnat påvisa några däckpartiklar vare sig i havsvatten, i bottensediment eller i fiskmagar.
Ursprunget till den här andra rapporteringen går att härleda till att Naturvårdsverket fått i uppdrag att studera möjliga källor och spridningsvägar av mikroplaster. Tänkbara, inte faktiska. Det teoretiska resonemanget transformerades till fakta och politikerna hängde på och ville visa handlingskraft och förbjuda den här miljöbomben. Forskarna vädrade nya anslagsmöjligheter, sökte och fick pengar för att till exempel studera vad som händer när fisk äter granulat. Det granulat som inte verkar finnas i havet.
Det finns tyvärr flera andra exempel som berör vår bransch, partiklar från dubbdäck, förenklade resonemang om vinterdäckskrav på tunga fordon med mera. Jag ska inte påstå att medierna har slutat att granska fakta, men som branschföreträdare gör det ont att se illa underbyggda artiklar som sedan snabbt kopieras av andra medier. När journalister okritiskt köper förklädda åsikter som sedan presenteras som sanning då är vi farligt ute. I dagens digitaliserade värld sprids nyheter blixtsnabbt och särskilt negativa budskap och alarmism riskerar att på lös grund få ett enormt genomslag och faktiskt i sak bli kontraproduktiva.
Den svenska Däckbranschen arbetar seriöst för transparens och trygghet. Vi har allt all vinna på att eventuella piratkopior av däck avslöjas men allt att förlora på att branschen felaktigt anses oseriös.
Vi människor har allt att vinna på att undvika mikroplaster i havet men allt att förlora på att feltolkningar av rapporter leder till att vi dels inte hittar och åtgärdar de verkliga problemen och dels inte kan återvinna däck och därmed avlasta vår planet från dagens brutala överuttag av resurser (vilket man kan läsa mera om i detta nummer).
I DäckDebatt ger vi utrymme för både fakta och åsikter. Vi skrapar under ytan och vi ger möjlighet för flera sidor att komma till tals. Genom dialog, debatt och bredd för vi branschen framåt så som ingen annan kan.