TEXT OCH FOTO HENRIK NYGÅRD
Färgglada och uppkopplade däck
Pirelli har en tydlig strategi och det är att satsa på premiumsegmentet och att vara en ledande tillverkare när det gäller OE-däck, alltså däck utvecklade för särskilda bilmodeller. I Köln visade företaget bland annat upp nya P Zero Color Edition. Det är däck med en färgglad rand på utsidan, förstås inspirerade av företagets F1-däck. De är tillgängliga i standardfärgerna rött, gult, grönt, blått, orange, silver och vitt, men kan också beställas i andra färger.
Connesso är ett exempel på det uppkopplade däcket. En eftermonterad sensor på innerväggen mäter temperatur och däcktryck, håller reda på körsträcka och kalkylerar fram slitaget. Den moln-baserade informationen är tillgänglig via en app. Pirelli räknar med att systemet inom kort kommer byggas in i vissa bildmodeller.
Michelin satsar på hållbarhet
Även Michelin har en lösning för det uppkopplade däcket. Den är tillgänglig på sportdäcket Pilot Sport Cup 2, kallas Track Connect och är utvecklad i nära samarbete med motorsporten, där rätt däcktryck ju är avgörande för maximal prestation. Systemet rekommenderar det bästa däcktrycket med hänsyn till vilket däck som används och hur banan ser ut, om det är torrt, fuktigt eller vått underlag. Förare och mekaniker får också i realtid information om tryck och temperatur.
I övrigt dominerades Michelins monter av begagnade däck. Detta eftersom företaget vill understryka budskapet att deras däck ska gå att använda länge och att de vara lika bra under hela livslängden.
Maskin devulkaniserar gummi
Det amerikanska företaget Tyromer visade upp smart uppfinning som rönte stort intresse på mässan, nämligen en maskin som devulkaniserar gummi. In går använda däck och ut kommer gummi som exempelvis kan återanvändas i nya däck eller som byggnadsmaterial. Enligt företaget har man gjort undersökningar som visar att upp till 20 procent återanvänt gummi kan användas i nyproduktion av däck utan att kvaliteten försämras. Ett ton återanvänt gummi motsvarar miljömässigt fyra bilar körda under ett helt år, har Tyromer räknat ut.
En dinosaurie som käkar däck
Italienska Salvadori visade upp utrustning för att återvinna däck och tillverka granulat, bland annat den imponerande MT-Rex med en dinosaurie-liknande käft som lätt grovklipper även de allra största entreprenaddäcken. I montern fanns många exempel på hur gummigranulat kan användas, allt ifrån mjuka mattor för hästar och kor till cykelställ och skylthållare.
Amerikanska TIA utbildar digitalt
Däckbranschen Sveriges amerikanska systerorganisation Tia, Tire Industry Association, fanns på plats för att prata om sitt utbildningsprogram, alltså motsvarigheten till svenska Däckskolan. TIA har satsat på ett digitalt upplägg och har framgångsrikt utbildat fler än 120 000 däckmontörer.
Däcktillverkare skor sig på gummi
Både Continental och Michelin visade upp skor som tillverkats i nära samarbete med skoföretag och med gummi anpassat för hur skon är tänkt att användas.
Första däcket tillverkat av ryska maskrosor
I förra numret berättade DäckDebatt att Continental är långt framme när det gäller att tillverka däck med gummi från växtarten rysk maskros. På mässan fick besökarna bekanta sig med ett sådant däck, visserligen ett cykeldäck men ändå ett bevis på maskrosdäck även till personbilar inte är långt borta. Axel Bult från Vredestein berättade att företaget i detta nu håller på med utvecklingen av personbilsdäck. Medan det tar tio år innan en gummiplanta kan skördas är motsvarande tid för en odling av ryska maskrosor bara sex månader. Även på jordbruksnivå finns det alltså mycket att vinna på maskrosdäck.
Servicebil för lastbilar och bussar
Lastbilar med akuta däckproblem kan orsaka kaos i trafiken med långa köer som resultat. Det italienska företaget Mobile Mech visade upp en lätt lastbil utrustad med allt som behövs för mobil service av lastbils- och bussdäck. Den kompakta lösningen tilltalade många mässbesökare, men bland svenskarna väcktes också undringar kring hur motorn under bilen ska klara svenska vintrar med minusgrader, snömodd och slask.