Janne Wulker var en flitig entreprenör redan som ung. Som barn cyklade han och hans bror Bengt Wulker ut med fakturor åt sin pappas däckverkstad i Varberg. Det var i mitten av 50-talet och arvodet var fem öre per faktura inom stadsgränsen och tio öre utanför.
– Det var en härlig tid när man tänker tillbaka. Jag och Janne blev drillade i verkstadslivet tidigt och la all tid utanför skolan på att hjälpa till, berättar Bengt.
Familjen skaffade sin första verkstad redan 1932, då Jannes och Bengts farbror ringde till deras far Erik och berättade att det fanns en gummiverkstad till salu. Erik satt då och sydde knapphål på en fabrik i Aplared, så han bad sin mamma Ida om pengar. Betalningen om 500 kronor blev början på en framgångssaga. 1974 beslutade sig Janne och Bengt för att köpa ut övriga delägare och själva ta över de två verkstäderna som familjen då ägde i Varberg och Falkenberg. Med ytterligare en verkstad under uppbyggnad i Svenljunga var företagskedjan som skulle komma att kallas Wulkers snart verklighet.
– Min bror var väldigt flink och en äkta superentreprenör. Han älskade det han gjorde och var otroligt skicklig. Eter några år ägde vi flera verkstäder. Ju större vi blev desto bättre affärer kunde vi göra med leverantörerna, säger Bengt.
Det visade sig snabbt att just inköpsorganisationen var en bra idé. Snart poppade det upp fler liknande konstellationer i Sverige och verkstadskedjerörelsen var ett faktum. Än idag framhålls det som en stor och viktig händelse i däckbranschens historia.
– Janne och Bengt satte definitivt start på dagens kedjebildningar. Konkurrenterna och leverantörerna insåg att en kontrollerad distribution var värdefullt och tog efter enligt samma modell, berättar däckprofilen Peter Buhre, fd vd för Däckspecialisternas Riksförbund.
Så småningom stärkte bröderna också upp verkstadsimperiet med en regummeringsfabrik. Där började man att använda ny process för regummering kallad Dacapo, som Janne var med och uppfann, med matriser i gummi i stället för aluminium. Tekniken var framgångsrik allra helst vid regummering av större däck. En till fabrik öppnades i Tyskland medan investeringarna i nya verkstäder i Sverige fortsatte.
1992 beslutade sig bröderna för att sälja de drygt 20 förvärvade verksamheterna till Euromaster och i stället börja att hyra ut fastigheterna till dem. I samma veva bildade de fastighetsbolaget Wulkers fastigheter, som idag sköts av Jannes och Bengts barn. Janne var också med och startade nätbutiken Däck365.
När Bengt ser tillbaka på tiden med Janne ser han bara fina minnen.
– Det är nog få bröder som jobbar ihop så länge som vi gjorde och som lyckas driva fram ett så bra företag. Vanligtvis brukar det kunna bli osämja, men vi kompletterade varandra väldigt bra. Vi hade fantastiska medarbetare och Janne var alltid drivande, med nya idéer på gång. En del blev framgångsrika och andra inte, men han var en skicklig entreprenör. Hans bortgång har lämnat mig och övriga familjen i stor sorg och saknad. Alzheimer är en anhörigsjukdom som drabbar alla närstående, avslutar Bengt.
Så blev Janne och Bengt bröderna Wulker
Erik Andersson, pappa till Janne och Bengt, var under sina år inom däckbranschen känd i Sverige som ”Vulkarn i Varberg”. Att sönerna fick smeknamnen Lill-Vulkarn och Stor-Vulkarn föll sig därför naturligt. En dag föreslog en bekant att de borde byta efternamn till Vulkarn. Det gick inte staten med på. Ett efternamn som däremot gick bra var Wulker – och det tyckte bröderna lät ännu bättre. Snart bars namnet inte bara av dem själva utan också av deras verkstadskedja och fastighetsbolag. Nu lever namnet vidare genom barn och barnbarn.