”Onyanserad debatt om dieselbilar”
Branschnytt
29 april 2019
Text: Henrik Nygård Foto: Bil Sweden
Dieselbilarna har på ganska kort tid gått från miljöklassade till utsläppsbovar, vilket märks i bilförsäljningen. Många som tidigare funderat på en dieselbil går nu över till bensin istället, vilket ökar koldioxidutsläppen.
Dieselbilarnas andel av nybilsförsäljningen har minskat sedan toppåret 2012, då andelen var hela 67 procent. Jessica Alenius, vice vd på branschorganisation Bil Sweden, tycker att det är dags att nyansera synen på diesel. Hon lyfter fram att dieselbilarna är viktiga för att nå Sveriges miljömål.
- Nya dieselbilar uppfyller de strängare Euro 6-kraven, som skärps successivt, och flertalet har redan idag AdBlue-teknik som kraftigt reducerar kväveoxidutsläppen. Det innebär att kväveoxidutsläppen från den rullande vagnparken av dieselbilar kommer minska, från och med i år enligt Trafikverket, när gamla dieselbilar successivt skrotas och nya dieselbilar med avancerad reningsteknik tillkommer, säger hon till tidningen Auto Motor & Sport, AMS.
Hon poängterar att för att Sverige ska klara klimatmålen till 2030 är de energieffektiva dieselbilarna en viktig pusselbit. En dieselbil drar cirka 30 procent mindre drivmedel jämfört med en bensinbil och släpper ut cirka 20 procent mindre koldioxid.
- Det har under en längre tid pågått en intensiv debatt gällande dieselbilens vara eller icke vara, som tyvärr har varit väldigt onyanserad. Den är kopplad till luftkvalitet i våra storstäder och förslag till miljözoner som skulle kunna innebära förbud för äldre bensin- och dieselbilar i delar av städer med stora luftkvalitetsproblem. Debatten är mer nyanserad idag men fortfarande finns ett behov av mer fakta kring diesel som drivmedel och dieselbilen, säger Jessica Alenius till AMS.