I takt med att bilarna blir allt tystare ställs också högre krav på ljuddämpning. För att minimera ljud som uppkommer från däcken och bilens konstruktion använder däcktillverkarna och bilföretagen olika tekniker. Jan Olsson från Pirelli visade upp företagets NoiseCancelling System-däck, som kan halveraljudnivån. Däcken används bland annat av Volvo, Audi, Mercedes och Tesla. Japanska Falken är stora inom motorsport och internationellt , men än så länge en mycket liten aktör i Sverige. Men nu ska det bli ändring på det. Företaget är i färd med att bygga upp ett återförsäljarnät i landet, berättar Sverigechefen Torbjörn Carlsson.
På mässan visade de bland annat upp nya sommardäcket Ziex ZE310 Ecorun. Det finns i 40 dimensioner från 14 till 18 tum medhastighetsindex H/V/W. – Som med alla våra däck så fokuserar vi hårt på ljudnivå och bra grepp,säger Torbjörn Carlsson. Största nyheten i Continovas monter var produkten Groove Glove. Den är enhandhållen enhet som, med hjälp av laser, påunder en minut läsa avdäcken och presentera en detaljerad rapport om mönsterdjup och slitagebild. Samtidigt kan uppgifterna synkas in i Däckdata.– Verkstäderna kommer kunna utföra en exakt mönsterdjupmätning, som bidrar till merförsäljning, säger företagets vd Claes Törnqvist.
Groove Glove används i fyra enkla steg: Läs av registreringsskylten, scanna däcken, skicka data till molnet och slutligen gå igenom det hela med kunden.
En annan publikdragare var Corghi Uniformity, världens förstamonteringsmaskin med däck- och fälgdiagnostik. Även den använder laser och här mäts geometriska deformationer på fälg och däcksamt mönsterdjup.– En kraftvariationsrulle anpassar tryckkraften efter däckets belastningsindex och mäter radiella och laterala krafter samt registrerar deformationer på däcket, berättar produktchefen Ola Hedberg.
Många produkter som vi idag tar för självklara har uppfunnits för att lösa småvardagsproblem och göra jobbet enklare.Så var det med Fixé, en stålstav som underlättar vid hjulskiften och som spararaxlar och ryggar. Fixé används så här: Skruva bort översta bulten och skruva för hand in Fixé i det tomma hålet Skruvabort de andra bultarna och lyft av däcket. Lyft på det nya hjulet och låt tyngden vila på Fixé. Därefter kan de andra hjulbultarna enkelt centreras.– Det var min farfar Lars Gustafsson som uppfann produkten. I paketet finns fyra olika och färgmärkta pinnar, som tillsammans passar alla olika bilmodeller, säger Frida Gustafsson.
Nya Däckdata var kanske en av de störstanyheterna på mässan, i alla fall sett till publikintresset. En rad nya funktioner ingår, till exempel snabbskifte i Däckhotellet, utskick via sms/mail och dynamisk inkallning. Ordermodulen ger snabba svar om priser, hanterar kontanter och fakturor, räknar på kompletta hjul samt hittar rätt däck och fälg. I nya Kalendern finns funktioner som köhantering, delade kalendrar, e-post och sms-meddelanden.– En modul som blev klar precis till mässan är ett system för att logga och följa upp tappade samtal. Inom kort kommer vi också att kunna koppla Nya Däckdata till Visma, säger Compilators vd Anders Paulcén.
I Boabs monter visades nya ekologisk hjulvätten Top Auto, som rengör med högtryck och tvättmedel.– Det finns också möjlighet att koppla på ett vattenreningsverk där vattnet återcirkulerar tillbaka i tvätten och skapar ett miljövänligt system med lågvatten- och energiförbrukning, säger Erik Sandgärde.
En av dom som pratade på seminariescenen var 19-åriga Lisa Jonasson, på Bilsportgalan förra året utsedd till Sveriges bästa unga bilsportmekaniker. Hon har redan hunnit med att jobba som mekaniker i två STCC-stallsamt i ett stall under hela förra säsongen av rallycross-VM.– Mitt mål är att känna mig lika säker oavsett vilken bil jag jobbar på. Drömmen är att jobba i ett stall i rally-VM eller Formel 1.
Mässan Autogloben var första gången som relativt nybildade branschorganisationen DäckbranschenSverige visade upp sigutåt. Här samlas organisationerna DRF, DFTF och SDAB under ett gemensamtparaply. I montern träffade besökarna blandandra vd Fredrik Ardefors,DRF:s ordförande Ulrik Jönsson samt DRF:s tidigare vd Peter Buhre.
Pontus Tidemand, världsmästare och vinnare av svenska rallyt i klassen WRC2, höll ett kort föredrag och visade upp sin tävlingsbil.
Hos Svenska Lager väckte nya hjultvätten WS Spa uppmärksamhet. Här kan en hel stapel hjul köras in med pirra eller truck. I andra änden kommer de ut rena. Och det hela har gått snabbare än ett hjulskifte. Inga kemikalier. ett slutet vattensystemoch helautomatisk in- och urlastning.– 3 000-4 000 hjul kan tvättas innan vattentanken på 530liter behöver tömmas. Upp till10 000 kan köras innan filtretbehöver bytas, berättar Fredrik.