"Ordet efterdra sänder helt fel signaler", säger Lasse Dahlqvist på DRF.
Däckbranschen backar från rådet om att efterdra
Branschnytt
09 april 2024
Text: Jonna Jansson Foto: Däcksnack
I tid och otid har däckbranschen rekommenderat den som byter hjul att efterdra hjulbultarna efter 5-10 körda mil. Nu har branschen ändrat sig.
– Efterdra låter alldeles för aggressivt och riskerar att folk drar åt för hårt, säger Lasse Dahlqvist på Däckspecialisternas Riksförbund (DRF).
För hårt monterade hjul löper större risk att lossna. Det är viktigt att inte överskrida brytpunkten för bulten, särskilt på känsligare bilmodeller.
För att undvika att bultarnar dras åt hårdare än de borde vill däckbranschen nu att termen "efterdra" byts ut mot "efterkontrollera".
– Vi upplevde själva att ”efterdra” var något väldigt aggressivt och det är inte vad det är tal om, säger Lasse Dahlqvist.
För att se till att hjulbultarna dras åt lagom hårt är det enklast att använda en momentnyckel. Vilket moment som gäller för olika bilmodeller står angivet i bilens instruktionsbok.
– Har man ingen momentnyckel eller möjlighet att åka till verkstaden för att be dem efterkontrollera så räcker det gott med en vanlig spärrnyckel, säger Lasse Dahlqvist.
Denna nyhet har även uppmärksammats av SVT Nyheter. Du hittar deras text och en kort film om saken HÄR.