Michelin samarbetar med mc-stjärna
Branschnytt
22 januari 2020
Text: Henrik Nygård Foto: Team Yamaha Scandinavia
Filip Backlund och Team Yamaha Scandinavia går över till att köra på däck från Michelin. Detta blir ytterligare ett steg för Michelin att marknadsföra och saluföra sitt roadracingsegment av däck på den nordiska marknaden.
Däcken distribueras i Sverige och Norge av Däckproffsen i Växjö men kommer nu även att säljas i samband med Filip Backlunds Trackdays event.
2018 introducerade Michelin nya tävlings- och bandäck på den nordiska marknaden.
För att fortsätta sprida information och kunskap om däcken direkt till rätt målgrupp inleder Michelin ett samarbete med Filip Backlund och Team Yamaha Scandinavia. Filip kommer åka på, visa upp, informera om och hjälpa andra förare för att de så snabbt som möjligt ska kunna prestera bättre med Michelins racing- och bandäck i tävlingar och andra sammanhang. Filip Backlund kommer därför att promota Michelins däck under sina välrenommerade trackday events och aktiviteter.
2016 tog Michelin tillbaka sin plats som däcksleverantör till MotoGP-klassen och har därefter satsat extremt aggressivt på att öka Michelins marknadsandelar inom sport och hypersportsegmentet av däck på den nordiska mc-marknaden. Michelin ska vara det självklara valet till alla som kör sportmotorcykel på gata och bana, i utbildning, rekreation eller tävlingssammanhang.
- I och med lanseringen av Michelins nya ”Power Experience”-sortiment sökte vi efter nya och fler samarbetspartners för att testa produkterna och få ut vårt budskap direkt till målgruppen. Samarbetet med Filip Backlund Trackdays och Team Yamaha Scandinavia är helt rätt för oss och i linje med vår ambition att flytta fram våra positioner inom Nordisk Roadracing. De kommer hjälpa oss att skapa intresse för våra däck till alla som kör sportmotorcyklar i Norden, säger David Enmark, ansvarig för marknadsföring och försäljning av motorcykeldäck i Norden.