Beslutet om nedläggning beskrivs av Michelin som ett resultat av en tuff marknadssituation, främst orsakad av ökade kostnader, överkapacitet och hårdare konkurrens från Asien.
Fabriken i Cholet tillverkar i huvudsak däck för lätta lastbilar i storleken 17 tum och mindre. Segmentet har krympt avsevärt i Europa de senaste åren, vilket har haft stor inverkan på fabrikens produktion. 2019 tillverkade de nära 4,4 miljoner enheter. I år ligger siffran på drygt 2,6 miljoner enheter, och Michelin ser inga tecken på återhämtning i marknaden. Fabriken har 955 anställda.
Fabriken i Vannes tillverkar främst metallförstärkningar som används vid däcktillverkning. Efterfrågan på produkterna har stadigt minskat på senare tid, från 41 000 ton år 2019 till en beräknad volym på 34 000 ton år 2024. Minskningen beror till stor del på minskad efterfrågan i Michelins europeiska fabriker med tillverkning av lastbilsdäck. Fabriken har 299 anställda.
Michelin har totalt 15 anläggningar för däcktillverkning i Frankrike, vilka sysselsätter cirka 15 000 personer.
Beslutet väcker kraftiga reaktioner
De anställda på fabrikerna i Cholet och Vannes kommer att förlora sina jobb, vilket har väckt frustration bland franska fackföreningar. Förbundet CGT har uppmanat Michelin-anställda att gå ut i strejk, medan det moderata förbundet CFDT vill att Michelins företagsledning och Frankrikes regering omprövar nedläggningsbeslutet.
Frankrikes premiärminister Michel Barnier har även han uttalat sig om nedläggningarna. I ett tal uttrycker han sin sorg över Michelins beslut. Där betonar han också att det finns ett behov av stödåtgärder för Michelins fabriksanställda och att det behöver tas till åtgärder för att skydda den europeiska bilindustrin mot utländsk konkurrens.
Även ministern Marc Ferracci har uttalat sig om Michelins beslut. Han efterlyser en europeisk nödplan som ska kunna användas för att rädda bilsektorn och har också meddelat att han kommer att arbeta för att formulera politiska förslag på EU-nivå inom de kommande veckorna.
Michelin utlovar stöd för sina anställda
Däcktillverkaren har i samband med nedläggningsbeslutet meddelat att de kommer att erbjuda sina anställda skräddarsytt stöd på individnivå. Det innebär i praktiken att de bland annat kommer att erbjuda de anställda möjlighet att gå i förtidspension, hjälp med att hitta nya jobb inom Michelinkoncernen och stöttning för dem som vill söka sig vidare till andra arbetsgivare, i form av exempelvis utbildning och lönekompensation.
Michelin kommer utöver detta också bidra till att stötta samhällena intill fabrikerna i Cholet och Vannes, genom att skapa lika många nya jobb som de som försvinner i och med fabriksnedläggningarna.
Fler smällar för den europeiska bilsektorn
Den europeiska däck- och bilmarknaden har haft några tuffa år, med ökade kostnader och högre konkurrens som de största utmaningarna. Varningar om fabriksstängningar har kommit från fler håll på sistone, bland annat från Europas största biltillverkare Volkswagen och den tyska leverantören Schaeffler, som nyligen meddelade att de kommer att säga upp 4 700 anställda. Även Peugeot-tillverkaren Stellantis har gett ut kraftiga vinstvarningar.