I oktober 2023 gav regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att utreda tillåten tid för dubbdäck. Utgångspunkten var att undersöka möjligheterna till att förlänga dubbdäcksperioden med två veckor på våren för att ge bilister rimliga förutsättningar att byta däck, samt för att minska stressen och arbetsbelastningen inom däck- och verkstadsbranschen.
När Transportstyrelsen fick uppdraget kallade Anna Ljungdell, ordförande för Däckspecialisternas Riksförbund, det för "ett steg i rätt riktning inom en av de viktigaste frågorna för våra medlemmar". När Transportstyrelsen nu presenterar resultatet av sin rapport är hon och hennes förbundskollegor besvikna.
– Vi hade hoppats på ett annat utfall. Vi har fört en god dialog med Transportstyrelsen under deras arbete med rapporten och försett dem med väl underbyggda argument. Att myndigheten väljer att inte föreslå en senareläggning av dubbdäcksförbudet kom som en överraskning. Vi är många som är besvikna, säger Anna Ljungdell.
Huruvida det blir en lagändring eller inte återstår att se. Anna Ljungdell understryker att inga dörrar är stängda förrän regeringen har fattat sitt beslut.
– Vi har tagit kontakt med departementet för att boka ett möte och diskutera frågan vidare. Dubbdäcksförbudet är våra medlemmars viktigaste fråga så vi kommer inte att ge oss.
HÄR kan du läsa om hur politikerna tidigare har resonerat kring dubbdäcksfrågan.
Påverkar luftkvaliteten negativt
Transportstyrelsen har under sitt arbete med rapporten inhämtat synpunkter från ett flertal aktörer i däck- och verkstadsbranschen, samt från Polismyndigheten, Trafikverket, Arbetsmiljöverket, Skatteverket, Naturvårdsverket och trafiksäkerhetsmyndigheter i Finland och Norge. En enkätundersökning med 6 700 svarande har också genomförts tillsammans med organisationen M Sverige med frågor om däckanvändning och uppfattning om däckregler.
Studien tyder på att nuvarande datum inte innebär några större problem utifrån trafiksäkerhet eller tillgänglighet till transportsystemet. I enkätundersökningen framkommer också att dubbdäcksanvändare generellt upplever att gällande datum fungerar.
De senaste årens studier och utredningar har entydigt identifierat dubbdäcksanvändningen som främsta orsak till höga partikelhalter i Sverige. Nya beräkningar visar att två veckors senarelagt datum för dubbdäcksförbud på våren ökar halterna av partiklar PM10 i luften och gör det svårare att uppnå miljökvalitetsmål och miljökvalitetsnormer för luftkvalitet.
– Vi har kommit fram till att de negativa konsekvenserna är större än de positiva och föreslår därför ingen förändring av datum för dubbdäcksförbud på våren i våra föreskrifter, säger Kjell-Olof Matsson, utredare vid Transportstyrelsen.
Transportstyrelsen har också utrett om reglerna kring dubbdäcksanvändning behöver utvecklas för att ta större hänsyn till de olika förutsättningar som gäller i Sverige. Bedömningen är att olika krav i olika delar av landet riskerar att bli komplicerade och svårbegripbara. Dagens regelverk tillåter också redan dubbdäcksanvändning vid behov.
Dubbdäcksanvändning i dag
Enligt rådande regelverk ska en bil ha vinterdäck när det råder vinterväglag mellan den 1 december och den 31 mars. Mellan den 16 april och den 30 september är det förbjudet att ha dubbdäck, om det inte är eller väntas bli vinterväglag. Det här innebär att samtliga dubbdäck i Sverige ska skiftas av under perioden 1-15 april, om inte vinterväglag råder längre än så. Syftet med förbudet är att minska den negativa påverkan på luftkvaliteten som dubbdäcken ger och att minska vägslitaget.
Transportstyrelsens rapport finns att läsa i sin helhet HÄR.