"Man ska inte behöva ge sig ut på vägarna med livet som insats"
Branschnytt
18 april 2018
Text:
I sin krönika i senaste numret av DäckDebatt tar chefredaktör Henrik Nygård upp det bristande underhållet av svenska vägar: "Det är lätt för politiker i Stockholms innerstad att prata om kollektivtrafikens fördelar och införa allehanda straffskatter mot bilismen. Men för dom som bor i glesbygd är vägarna och bilen ett nödvändigt ont för att klara vardagen."
Det har varit en osedvanligt bister vinter med snö i stort sett i hela landet och tvåsiffriga minusgrader. Ej oväntat har också trafikolyckorna och avåkningarna ökat kraftigt under denna period. Det finns naturligtvis många anledningar till att en trafikolycka inträffar. För hög fart är väl kanske den vanligaste. Dåliga eller fel däck en annan, särskilt i början av vintersäsongen. Men en orsak, som vi inte pratar lika mycket om, är dåliga vägar och bristande vinterunderhåll.
På en pressresa med Michelin i Arvidsjaur träffar jag Johan Granlund, vägteknikexpert på WSP och testförare för Nokian Tyres. På Nokians hemsida tar han i sitt senaste blogginlägg upp en hårresande historia från sin hemby Bodarna i Dalarna. Så här skriver Johan: ”Inom loppet av blott 72 timmar från fredagen den 5 jan till söndagen den 7 jan inträffade ett stort antal trafikolyckor på 205 meter av den osaltade landsvägen förbi min by i Dalarna. Sex av dessa olyckor skedde inom 85 meter, utmed en lång raksträcka på länsväg 597. Minst en av de avåkande bilarna sladdade över mötande körfält, vilket innebar potential för mycket svår mötesolycka. Flera av dem välte över på sida. Utöver de fullbordade olyckorna, fick flera bilar kast och snurrade runt ett eller flera varv i sidled, utan att hamna i diket.”
Vad var då orsaken till alla dessa olyckor? Jo, vägens djupa hjulspår var fyllda med en tvättbrädeliknande, tjock is. Det hela anmäldes förstås till Trafikverket men det dröjde cirka ett dygn innan driftsentreprenören kom dit och hyvlade bort en del av isen.
Här har vi alltså en rad trafikolyckor, turligt nog utan personskador, som uppstod genom en kombination av dåligt vägunderhåll sommartid och bristande snöröjning.
Det är dags att vi i Sverige börjar prioritera och avsätta skäligt med skattepengar till våra vägar och infrastruktur. Det är lätt för politiker i Stockholms innerstad att prata om kollektivtrafikens fördelar och införa allehanda straffskatter mot bilismen. Men för dom som bor i glesbygd är vägarna och bilen ett nödvändigt ont för att klara vardagen. Och man ska inte behöva ge sig ut på vägen med livet som insats, inte ens om det snöar mer än vanligt.