I sin krönika i sin senaste DäckDebatt skrev chefredaktör Henrik Nygård att allt fler verkar behålla sina dubbfria vinterdäck på sommaren, något som också bekräftas av sommarens och höstens däckrazzior. Han undrade varför det inte är olagligt då undersökningar visar att de mjuka vinterdäcken ju blir ännu mjukare på sommaren, vilket bland annat leder till längre bromssträcka och sämre kursstabilitet och kontroll vid undermanövrar.
Krönikan ledde till ett debattinlägg från Halvard Nilsson, tidigare utvecklingsansvarig på Gislaved Däck och Ulf Wallin, tidigare teknisk chef på Michelin Skandinavien.
Här är debattinlägg i sin helhet:
”Vi läste din ledare i senaste "Däckdebatt" om "Varför är det inte olagligt att köra med vinterdäck på sommaren?"
Jo, det kanske beror på:
- Att detinte är belagt att det är farligare att köra med slitna dubbfria vinterdäck (2-5 mm mönsterdjup) på sommaren än med slitna sommardäck.
- Att det är ett bättre ekonomiskt alternativ att köra slut på däcken ner till 1,6 mm än att skrota dem och därmed även en nationalekonomisk fördel eftersom däck är en importvara.
- Att det är säkrare att använda dessa däck på sommaren än på vintern. Att köra med ett däck med 4-5 mm mönsterdjup vintertid är betydlig farligare än att köra sommartid.
- Att det är ett bättre miljöalternativ att använda en produkt så länge det är möjligt än att skrota den i förtid och onödigt belasta miljön.
- Att det innebär lägre bränsleförbrukning att köra ett slitet däck än ett nytt eftersom det slitna har klart lägre rullmotstånd, men man ska naturligtvis inte köra med olagliga däck.
Du påstår att media har rapporterat om flera trafikolyckor där det framgår att bilen hade dubbfria vinterdäck. Vi läser också tidningar men har inte sett en enda artikel som påstår detta. Kan du vänligen visa oss några artiklar för att stödja ditt påstående för annars får det anses som osant.
Du nämner även att tester visar att bromssträckan med dubbfria vinterdäck blir 40 % längre. Ja, med nya däck, men nu gäller det inte nya däck utan däck med ett mönsterdjup på 5 mm eller lägre.
Nu är situationen inte sådan att en bilist monterar nya vinterdäck inför sommaren utan frågeställningen är vad bilisten ska göra med sina nästan slitna vinterdäck inför nästa vintersäsong när han monterar av däcken i april och mäter upp 4-5 mm mönsterdjup.
Det finns tre alternativ:
- Fortsätta att köra en vinter till på is, snö och slask under den farligaste årstiden. Fullt lagligt.
- Skrota däcken, vilket innebär en kostnad och slöseri med jordens resurser.
- Köra slut på däcken på sommaren. Det finns inget som säger att halvslitna vinterdäck med lägre mönsterdjup än nya skulle ha sämre bromsprestanda än halvslitna sommardäck.
Alternativ 1 skulle innebära att bilisten kör med betydlig mindre mönsterdjup på vintern än med nya däck. Säkerheten, dvs vatten och snöslaskevakueringen är direkt proportionell mot mönsterdjupet.
Alternativ 2 skulle innebära en ökad kostnad för däck på 20-30 % eftersom däckslitaget är lägre/mm vid lägre mönsterdjup och att skrota däcken skulle innebär att kasta bort ca 3mm av däckens livslängd.
Alternativ 3 skulle vara klart gynnsamt både ekonomiskt och säkerhetsmässigt. Det finns inget som säger att slitna vinterdäck skulle ha sämre bromsförmåga än slitna sommardäck. Det innebär också lägre milkostnad för däcken och lägre bränsleförbrukning på grund av lägre rullmotstånd än nya däck. Rullmotståndet sjunker kraftigt med minskat mönsterdjup.
En motortidning har publicerat en artikel som över en hel sida och som benämns "Lagligt, men livsfarligt". Det är inte sant och är en oseriös skrämseljournalistik som inte hör hemma i en seriös trafiksäkerhetsdebatt. Att kalla vissa utpekade däck för "Livsfarliga" är inte sant eller seriöst. Det finns 100 000-tals bilister som använder sina slitna vinterdäck och har använt dessa däck på sommaren under flera år men det finns inget i olycksstatistiken som skulle styrka påståendet att de skulle var "livsfarliga". En seriös, balanserad debatt baserad på verkliga fakta skulle vara till fördel för både bilisternas kunskap om däck, deras ekonomi och säkerhet.
En balanserad debatt om däck är bra för att stärka bilisternas däckkunskap. Den ska dock framhålla alla fakta och inte bara det som någon intressent vill ska synas. Att det finns bilister som kanske inte bör montera slitna vinterdäck på sommaren beroende på deras typ av fordon, körsätt och kanske körningar utomlands med högre hastigheter och där de slitna vinterdäcken inte skulle vara tillåtna. Nuvarande lagstiftning är bra och debatten bör handla om att ge respektive bilist den rekommendation som är relevant för honom/henne. En skrämseljournalistik som framförs i en svensk motortidning är inte till nytta för någon. Den är vinklad och felaktig på så sätt att den talar om situationer som inte är relevanta.
Vår förhoppning är att du lägger in detta inlägg i tidningen som ett debattinlägg. Det är bra för branschen och i förlängningen för bilisterna att det skrivs artiklar om däck och det ökar också däckmedvetandet.
Påstående att risken för vattenplaning med slitna vinterdäck skulle vara större än med slitna sommardäck finns heller inget belägg för."
Halvard Nilsson f.d. utvecklingsansvarig på Gislaved däck
Ulf Wallin, f.d teknisk chef på Michelin Skandinavien