Euromaster
Vad erbjuder ni inom däckservice för tung trafik?
Euromaster erbjuder ett fullskaligt servicesortiment för tung trafik kring allt som rör däcket, fälgen och hjulet. Vi har också en mycket uppskattad Breakdownservice, dygnet runt, alla dagar om året.
Vad får er att sticka ut bland andra kedjor i branschen när det kommer till lastbilsdäck och relaterad service?
Våra servicekoncept MasterCARE+ och MasterPREMIUM som går ut på att förutse kommande behov och åtgärda problem innan de orsakar stillestånd och därmed en ökad kostnad hos åkeriet. Planerade åtgärder är alltid billigare än akuta. Euromaster har dessutom en egen regummeringsfabrik. Regummerade däck bidrar både till att minska påverkan på miljön och däckkostnaden för kunden.
Vad premierar ni när ni hjälper åkerier att välja däck?
Vi rekommenderar alltid de däck som ger kunden lägsta totalkostnad baserat på vilken typ av körning som respektive fordon har.
Hur får man sitt däck att hålla så länge som möjligt och samtidigt leverera på topp?
Om man väljer att se sina däck som en investering istället för en kostnad så tenderar man att ta hand om dem bättre. Korrekt lufttrycket är A och O för att få ut så mycket av sina däck som möjligt men också åtgärder som hjulinställning, mönsterskärning och sedan regummera däcken ger i längden oftast absolut lägsta totalkostnad.
Vilket är ert bästa tips till åkerier som vill förbättra sin körekonomi?
Nyttja allt gummi genom att mönsterskära och använda dessa däck under sommarperioden. Det ger inte bara bästa däckekonomi utan minskar också bränsleförbrukningen avsevärt, vilket är den stora vinningen. Rätt mönsterskuret däck påverkar inte säkerheten eller funktionen av däckets prestanda.
Vilken ny teknik inom lastbilsdäck är ni mest nyfikna på?
3D-printade slitbanor som öppnar upp nya mönster och säkerställer grepp ner till sista millimetrarna tror vi är framtiden, trots att det funnits ett tag nu, för att få ut maximalt av investeringen. Även inbyggda chip/sensorer i däcken som säkerställer lufttryck, värme och slitage känns mycket spännande. Lagen om TPMS för tunga fordon tror vi kommer driva utvecklingen framåt när det gäller att blanda in teknik i däck.
Däckteam
Vad erbjuder ni inom däckservice för tung trafik?
Med välutbildad och kunnig personal kan vi erbjuda hög service både på plats i verkstaden och ute på fält. Vi erbjuder allt från det stora däcket (gula maskiner, större truckar) till det lilla däcket. Med våra leverantörsavtal kan vi skräddarsy en däckpolicy som passar kundens behov. Vi är cirka 100 verkstäder som arbetar med tunga däck där kunder erbjuds ansluta sig till vårt journätverk DT24.
Vad får er att sticka ut bland andra kedjor i branschen när det kommer till lastbilsdäck och relaterad service?
Som kedja jobbar vi väldigt starkt internt. Till exempel har vi en tunggrupp som träffas och tar upp eventuella funderingar och önskemål från medlemmarna, men också sätter strategiska mål kring hur vi kan bli ännu bättre. Genom vårt journätverk DT24 tar vi hand om varandras kunder. Oavsett om kunden befinner sig i Umeå eller i Karlshamn ger vi samma professionella service och priser.
Vad premierar ni när ni hjälper åkerier att välja däck?
Vi frågar alltid kunden vad de åker på idag och vilken körning de har. Genom detta hittar vi rätt däck till användningsområdet i kombination med bästa ekonomiska lösning.
Hur får man sitt däck att hålla så länge som möjligt och samtidigt leverera på topp?
Daglig tillsyn innan man sätter sig i lastbilen. Titta hur luften ser ut, om du ser några yttre skador och har rätt lufttryck.
Vilket är ert bästa tips till åkerier som vill förbättra sin körekonomi?
Rätt däck till den körning kunden har. Kontinuerlig koll av lufttryck. Axelmätning om däcket slits onormalt. Hålla hastigheten. Fråga våra verkstäder om de erbjuder nitrogen istället för luft.
Vilken ny teknik inom lastbilsdäck är ni mest nyfikna på, vad är framtiden?
Hur man kommer få fram ett slitstarkt däck till de nya el-lastbilarna. Utvecklingen av RFID samt framtida balansen mellan de nya kraven på VECTO-värden i kombination med svenskt klimat, med allt vad det innebär när det gäller framför allt grepp på vinter. Utvecklingen med TPMS för lastbil för kontroll av lufttryck.
Däckia
Vad erbjuder ni inom däckservice för tung trafik?
Vi har däckservice för tung trafik inklusive försäljning av nya och regummerade däck, däckmontering, balansering, däckreparation och däckbyte. Vi ger råd om vilka däck som passar bäst för olika typer av tunga fordon och användningsändamål.
Vad får er att sticka ut bland andra kedjor i branschen när det kommer till lastbilsdäck och relaterad service?
Genom att vi är märkesoberoende kan vi erbjuda högkvalitativa lastbilsdäck från pålitliga tillverkare, skräddarsydd rådgivning baserat på kundens specifika behov och en professionell däckservice som utförs av kunnig personal. Fokus på kundservice, snabba och effektiva lösningar samt konkurrenskraftiga priser. Vi strävar alltid efter att ge våra kunder en bra upplevelse när det gäller lastbilsdäck och relaterad service.
Vad premierar ni när ni hjälper åkerier att välja däck?
Flera faktorer säkerställer att de får de bästa däcken för sina behov. Vi tar hänsyn till lastbilsflottans användningsområden, körsträckor, lastkapacitet, väderförhållanden och budget. Vi lägger vikt vid att erbjuda däck som ger optimal prestanda, hållbarhet och bränsleeffektivitet för att maximera åkeriets lönsamhet och säkerhet. Genom att skräddarsy våra rekommendationer utifrån varje åkeris specifika krav och förutsättningar strävar vi efter att ge dem den bästa möjliga lösningen när det gäller lastbilsdäck.
Hur får man sitt däck att hålla så länge som möjligt och samtidigt leverera på topp?
För att få däcket att hålla så länge som möjligt är det viktigt att regelbundet underhålla och sköta om det på rätt sätt. Några tips för att maximera däckens livslängd och prestanda är att ha rätt lufttryck enligt tillverkarens rekommendationer och att ha korrekt balanserade hjul, med rätt inställda hjulvinklar. Fel lufttryck kan påverka slitaget och bränsleeffektiviteten medan korrekt balansering minskar onödigt slitage och säkerställer jämn slitning.
Vilket är ert bästa tips till åkerier som vill förbättra sin körekonomi?
Ett av de bästa tipsen är att välja däck med lågt rullmotstånd. Men det är viktigt att ta hänsyn till var man kör och väderförhållande, samt lufttryck. Det också viktigt med regelbunden service. Se till att fordonen får regelbunden service och underhåll. Rätt inställda motorer och korrekt lufttryck i däcken kan bidra till bättre bränsleekonomi.
Vilken ny teknik inom lastbilsdäck är ni mest nyfikna på, vad är framtiden?
Utvecklingen av smarta däck inom lastbilsbranschen. Framtida teknik kan inkludera däck med inbyggda sensorer som kan övervaka däckets hälsa, lufttryck, temperatur och slitage i realtid. Informationen kan hjälpa åkerier att optimera däckens prestanda, minska bränsleförbrukningen och förhindra oönskade driftstopp på grund av däckproblem. Genom att använda data från smarta däck kan åkerier också förbättra sin underhållsplanering och förlänga däckens livslängd. Detta är en spännande utveckling som kan göra lastbilstransporter mer effektiva och kostnadseffektiva i framtiden.
Vianor
Vad erbjuder ni inom däckservice för tung trafik?
Vianor erbjuder däck för tungtrafik inom alla priskategorier, inklusive våra egna regummerade däck som är kopior av originalen från Nokian Tyres premiumdäck. Däcken produceras i vår egen regummeringsfabrik i Vara. Utöver däck erbjuder vi pålitlig och professionell däckservice, on-site service samt breakdown service 24/7, vilket gör att vi alltid finns tillgängliga när kunderna behöver oss.
Vad får er att sticka ut bland andra kedjor i branschen när det kommer till lastbilsdäck och relaterad service?
Vi har ett omfattande servicenät på nordisk nivå, som täcker Sverige, Norge och Finland. Vi ägs av Nokian Tyres, en robust ägare som alltid premierar kvalitet, säkerhet och ligger långt fram i både däckproduktionsteknik och digital utveckling. Vi har också ett koncept där kunden betalar för sina däck per körd kilometer, som en prenumerationstjänst. För kunden blir vinningen att de slipper bry sig om sina däck, att de slipper betala för sina däck om bilen blir stillastående och att de får mer kapital att röra sig med eftersom de slipper dyra inköpskostnader.
Vad premierar ni när ni hjälper åkerier att välja däck?
Det är viktigt med rätt däck på rätt plats, oavsett typ av körning. Vi besitter en hög professionell kunskapsnivå kring vilka däckapplikationer som behövs för t.ex. grusbilar, skogsbilar, fjärrbilar och distributionsbilar. Detta kombinerar vi med de landskap och geografiska områden som kunderna kör mest i, vilket kan skilja sig enormt mycket från norr till söder i Sverige. Våra kunder som kör längs Norrlandskusten har helt annorlunda förutsättningar jämfört med de som rör sig mest mellan Malmö och Helsingborg. Allt detta är viktigt för att kunna välja det bästa däckalternativet.
Hur får man sitt däck att hålla så länge som möjligt och samtidigt leverera på topp?
1. Montera däcken på hösten. Börja med högsta mönsterdjup under höst/vinter för att optimera milresultatet.
2. Se till att ha rätt hjulvinkel och lufttryck.
3. Lasta rätt – överlastade fordon påverkar förstås däckprestanda.
4. Ta hjälp av en expert för att välja rätt däck för optimerad säkerhet och prestanda.
Vilket är ert bästa tips till åkerier som vill förbättra sin körekonomi?
Håll hastigheten, använd hästkrafterna på ett förnuftigt sätt (hastiga accelerationer och bromsningar påverkar både däcken och fordonets prestanda) och var försiktig med retarden (om den används på fel sätt kan det påverka drivdäcken negativt).
Vilken ny teknik inom lastbilsdäck är ni mest nyfikna på, vad är framtiden?
Vi tycker att däcktrycksövervakning, TPMS, är spännande. Systemet övervakar kontinuerligt däcktrycket och uppmärksammar föraren om det sjunker under en viss nivå. Den minimerar lufttrycksfall, minskar punkteringar och slitage. Helt enkelt en ny teknik som kommer att optimera prestanda på alla däck.
Däckpartner
Vad erbjuder ni inom däckservice för tung trafik?
Vi erbjuder ett omfattande utbud av tjänster inom däckservice för tung trafik, inklusive montering, balansering och hjulinställning. Våra tjänster är utformade för att maximera prestandan och livslängden på våra kunders däck. Vi tillhandahåller också förebyggande underhåll och regelbundna inspektioner för att säkerställa att kunders fordon är säkra och effektiva på vägarna. Dessutom har vi riktigt duktigt folk ute på våra verkstäder som är experter på tunga däck och kan snabbt hantera eventuella problem som uppstår.
Vad får er att sticka ut bland andra kedjor i branschen när det kommer till lastbilsdäck och relaterad service?
Vår största styrka är vår omfattande geografiska täckning, vilket innebär att vi kan erbjuda snabb och pålitlig service oavsett var kunden befinner sig. Vi använder GPS-positionering för att effektivt koordinera våra tjänster och garanterar en 2-timmars breakdown-garanti för att minimera stillestånd och maximera fordonstid på vägarna. Dessutom erbjuder vi fasta priser på både service och produkter, vilket ger transparens och förutsägbarhet för våra kunder.
Vad premierar ni när ni hjälper åkerier att välja däck?
När vi hjälper åkerier att välja däck fokuserar vi alltid på däckoptimering, vilket innebär att vi väljer rätt däck för den specifika körningen. Vi tar hänsyn till faktorer som körsträcka, lasttyp och körförhållanden för att säkerställa att de får de mest kostnadseffektiva och hållbara däcken. Vi erbjuder också rådgivning om däcktryck, slitage och underhåll för att maximera däckens livslängd och prestanda.
Hur får man sitt däck att hålla så länge som möjligt och samtidigt leverera på topp?
Det viktigaste för att förlänga däckens livslängd och säkerställa optimal prestanda är att hålla rätt lufttryck. Regelbundna kontroller och justeringar av lufttrycket kan avsevärt minska slitage och förbättra bränsleeffektiviteten. Dessutom rekommenderar vi däckoptimering beroende på position och användning, samt att välja däck från olika tillverkare som är kända för att ha bättre rullmotstånd och säkerhet i specifika dimensioner.
Vilket är ert bästa tips till åkerier som vill förbättra sin körekonomi?
För att förbättra körekonomin rekommenderar vi att man alltid ser till att ha rätt lufttryck. Detta minskar bränsleförbrukningen och ökar däckens livslängd. Det är också viktigt att utbilda chaufförerna om korrekt däckunderhåll och körteknik för att maximera däckens prestanda och säkerhet. Att välja rätt däck för den specifika körningen kan också ha en stor inverkan på både kostnader och effektivitet. Genom att investera i kvalitetsdäck och regelbunden kontroll kan åkerierna förbättra sin övergripande ekonomiska prestanda.
Vilken ny teknik inom lastbilsdäck är ni mest nyfikna på, vad är framtiden?
Vi är mycket nyfikna på RFID-tekniken inom lastbilsdäck. RFID (Radio-Frequency Identification) kan revolutionera däckhantering genom att erbjuda realtidsdata om däckens status, vilket gör det möjligt att övervaka tryck, temperatur och slitage på ett mer detaljerat och exakt sätt. Det kan bidra till att minska driftstopp, förbättra säkerheten och öka effektiviteten.
Det här enkätreportaget finns också att läsa på sida 15-17 i Däcksnack nummer 4 2024. Du hittar det HÄR.