"Vi i däckbranschen ska inte böja oss utan stå upp."
Branschnytt
04 september 2019
Text: Fredrik Ardefors Foto: Henrik Nygård
Vi i däckbranschen ska stå upp för det goda arbete som vi gör, för professionalismen hos våra medlemmar, för att vi tar ansvar och för att vi möter de nygamla frågor som branschen ställs inför med ny kraft och ny energi, skriver Fredrik Ardefors, vd för Däckbranschen Sverige, i senaste Däckdebatt.
KRÖNIKA AV FREDRIK ARDEFORS
Kommer ni ihåg alla förkortningar som många svängde sig med på 1980- och 90-talet? YUPPIE stod för Young Urban Professionals, YCMMSOYA var You Can’t Make Money Sitting On Your Ass, osv.
Så här efter sommaren tänker jag dock på BOHICA, Bend Over Here It Comes Again. Varför? Jo, det är inte utan ett visst mått av igenkänning som aktiviteterna drar igång igen efter semestern. Kanske är det inte så konstigt, vi verkar ju i en på många sätt mogen bransch som i mycket sett likadan ut åtminstone sedan efter kriget. Vi ser till att icke-spårbundna landtransporter kan ske på ett säkert och hållbart sätt och vi jobbar med däck, fälg och tillbehör. Ibland lite mer. Trots traditionen har våra frågor dock ständig aktualitet. Och omvärlden förändras faktiskt i en allt högre takt. Distributionsvägarna breddas via bilhandel och internet, pop-up verkstäder skiftar däck, elektroniken gör sitt intåg i däcken som kommer att behöva loggas in på fordonets dator, säkerhetsfokuset kompletteras med hållbarhetsfrågan, tiden för utbildning på annan ort blir mer pressad, mediakonsumtionen blir mer digital, osv. Allt detta samtidigt som arbetet på verkstaden fortsätter som vanligt. Det är ändå det konkreta, handgripliga, som måste fungera för att fordonen ska rulla.
Däckbranschens roll är bland annat att vara en länk mellan det konkreta och det överordnat strukturella. Att understödja den dagliga verksamheten med information, utbildning mm, men även att föra praktisk erfarenhet tillbaka uppåt i värdekedjan. För att utveckla medlemsnyttan har vi etablerat samarbetet med MRF, Motorbranschens Riksförbund; vi tar nu ett ordentligt tag i hur Däckskolan ska se ut; vi planerar för Däckbranschdagen i december där medlemmar via ett antal presentationer kan få inblick i vad som rör sig i branschen som helhet; från teknik till lagstiftning mm.
Samtidigt för vi en yttre kamp som inte sällan är kopplad till miljö och hållbarhet. Media älskar att skriva om däck som miljöfarliga -trots att fakta pekar på motsatsen. Mer om detta i nästa nummer av Däckdebatt.
Jag skulle vilja mynta ett nytt begrepp; SUHICA, Stand Up Here It Comes Again. Vi i däckbranschen ska inte böja oss utan stå upp. Vi ska stå upp för det goda arbete som vi gör, för professionalismen hos våra medlemmar, för att vi tar ansvar och för att vi möter de nygamla frågor som branschen ställs inför med ny kraft och ny energi. Vi ska även outtröttligt möta de påståenden om branschen och däckmaterialet som florerar om de inte har faktagrund. SUHICA!