Michelin blir officiell ”däckleverantör” för Gran Turismo
Branschnytt
17 september 2019
Text: Jens Lidesjö Foto: Sony PlayStation
PlayStation och Michelin har kommit överens om ett avtal som gör däcktillverkaren till PlayStations ”officiella teknologipartner” för tv-spelet Gran Turismo.
Avtalstiden sträcker sig över flera år, och Michelin kommer att vara den officiella ”däckleverantören” i spelet. Detta sker i samband med att Gran Turismo Sport blir tillgängligt utan kostnad för sina användare från och med oktober 2019.
I spelet kommer Michelin synas genom ett virtuellt museum som ska introducera spelarna för Michelins historia inom motorsport, tävlingar och innovationer.
Spelaren kommer kunna välja mellan hårda, medium eller mjuka däck från Michelin på sina bilar i spelet. På banorna i spelet kommer det också finnas Michelin-skyltar bland annat.
Enligt Michelin är målet att ge användarna av spelet en ny dimension för tävlingsstrategi kopplat till däckval, som gör att de kommer närmare de beslut som tävlingsteam fattar i depån inför varje tävling.
- Det här partnerskapet är en perfekt ”match”, genom att koppla samman den mest framgångsrika virtuella körupplevelsen med den globala ledaren inom högprestandadäck, säger Scott Clark, vice vd för Michelin-gruppens amerikanska regioner, i en artikel på företagets hemsida.