"Nu när vi har fått en ny däcktyp, som inte är renodlade vinterdäck utan en kompromiss mellan vinter- och sommardäck, såg vi ett behov att undersöka det ur en säkerhetssynpunkt", säger Mattias Hjort, forskare på VTI.
VTI lanserar rapport om året-runt-däck
Branschnytt
12 april 2023
Text: Elise Rangstedt
2019 blev en ny typ av däck laglig att använda i Sverige, året-runt-däck eller allround-däck. Huruvida dessa däck är lämpade för nordiska vintrar är det delade åsikter om. Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) kommer inom kort att lansera en rapport där de har tagit en närmare titt på däcken och utfört diverse tester ur ett säkerhetsperspektiv.
Året-runt-däck är vanligt att använda i delar av Europa som inte har samma nordiska vintrar som vi i Sverige har. Trafiksäkerheten på vintern i Sverige är beroende av bilens greppförmåga, vilket är en av anledningarna till att vi har just vinter- och sommardäck.
– När vi fick en vinterdäckslag såg vi att antalet döda och skadade i trafiken minskade kraftigt. Det gjorde alltså skillnad att folk körde med däck som var lämpade för vinterkörning. Nu när vi har fått en ny däcktyp, som inte är renodlade vinterdäck utan en kompromiss mellan vinter- och sommardäck, såg vi ett behov att undersöka det ur en säkerhetssynpunkt, säger Mattias Hjort, forskare på VTI och fortsätter:
– Vi har tittat på däckens greppförmåga i form av genomförda bromssträcksmätningar på is, snö och asfalt och har jämfört ett större antal året-runt-däck mot varandra för att se hur stor skillnaderna är mellan olika modeller. Vi har även jämfört året-runt-däck med traditionella vinterdäck och några sommardäck.
I testerna valdes fjorton olika modeller av året-runt-däck ut, för att testas på olika vinterväglag.
– Det var en stor spridning i resultaten inom gruppen, men inga av däcken var lämpade för att köra med på is. För att få köra med året-runt-däck på vintern ska däcken klara ett snögreppstest och om de klarar det så är det godkänt att köra med på vintern
– Det var en stor spridning i resultaten inom gruppen. Många liknade vinterdäck till karaktären medan andra var mer lika sommardäck. Det kan bero på att det är olika designtankar bakom, där tillverkarna tydligt har gjort ett val att antingen prioritera sommar - eller vinteregenskaper.
Hur vanligt året-runt-däck kommer att bli i Sverige är ännu oklart. Än så länge har däcken inte fått något vidare stort genomslag, men Mattias misstänker att däcktypen kommer att bli mer populär i framtiden.
– Volvo införde för ett par år sedan året-runt-däck som standard på vissa elbilar, vilket var en av anledningarna till att vi var intresserade att göra denna studie. Nu har vi dock precis nåtts av beskedet att de framöver kommer att återgå till sommardäck som standard även för dessa bilar, vilket sänder en viktig signal om att dessa däck inte är lämpliga för den nordiska vintern.