Ännu en skiftesperiod har genomsyrats av stress. Ordförande Anna Ljungdell på DRF hoppas att andra datum för dubbdäcksförbud är beslutade till nästa år.
Statistiken är baserad på drygt 150 svar från DRF:s medlemmar. Fler svar kan ha inkommit efter denna sammanställning.
DRF:s medlemmar fortsatt eniga om vårens skiftesperiod: ”Stressigt, orimligt, ohållbart”
Branschnytt
04 juni 2024
Text: Jonna Jansson Foto: Jesper Mott
Stress genomsyrade än en gång svenska däckverkstäders upplevelse av tiden inför vårskiftet. På Däckspecialisternas Riksförbunds undersökning DRF Frågar del 1 2024 svarade 98 procent av de tillfrågade att deras generella upplevelse av perioden var att den är stressig eller mycket stressig.
Däckverkstäder har länge flaggat för att reglerna för dubbdäck på våren skapar en osund och stressig arbetsmiljö. Branschförbundet DRF har som hjärtefråga att perioden ska förlängas och samlar varje år in underlag kring saken för att kunna förmedla verkstädernas upplevelse till politiker. Det återkommande enkätformatet DRF Frågar skickas ut i två delar. Den första behandlar tiden innan vårens skiftesperiod och den andra utvärderar hur perioden har gått. I april hade den första delen av årets enkät, som skickades ut den 7 mars, besvarats av drygt 150 medlemmar.
Resultaten i enkäten visar, utöver att det finns en utbredd upplevelse av stress, att 97 procent av verkstäderna önskar att skiftestiden förlängs med två veckor, till den 30 april.
55 procent av de tillfrågade tycker att det vore bra att införa olika datum för dubbdäcksförbud i olika delar av landet. 23,5 procent tycker att datumen bör vara densamma nationellt och resterande 21,5 procent saknar uppfattning i frågan.
På en fråga om hur känslan inför vårens skiftesperiod är svarade mer än hälften ”inte alls bra”. Några som valde att motivera detta i fritext svarade:
- Folk lägger på sommardäcken redan från mitten av mars för att få tid innan 15 april.
- Det snöar… Finns inte en chans att hinna med innan 15 april.
- Att hinna skifta hjul på 2 400 bilar på 10 dagar är inte ok, det funkar inte.
- Vi är väl medvetna om att det kommer bli orimligt att hinna i tid varje år och får ta mycket ”skit” från kunder på grund av det. Det är ofta för kallt för att lägga på sommarhjulen i den tid man bör göra det – men för kort tid kvar för att hinna med alla dubbdäcksåkare innan 15 april.
- Vi hinner inte byta allt på 10 arbetsdagar.
- Det är en ohållbar arbetssituation när det snöar i april.
- Vi har sjuk personal och ligger efter med däckhotellet.
Regeringen har gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda behovet av att förlänga vårens skiftesperiod. Resultaten från årets enkät kommer att föras vidare till myndigheten av ett hoppfullt DRF.
– Nu har vi tagit oss igenom vad som förhoppningsvis var den sista skiftestiden med nuvarande datum för dubbdäcksförbud. Vi gör allt vi kan för att bistå Transportstyrelsen med underlag till deras pågående regeringsuppdrag, för att de ska förstå behovet av att förlänga perioden, säger Anna Ljungdell, ordförande för DRF.
Resultatet från nästa del av rapporten, där verkstäderna får utvärdera den gångna skiftestiden, är utskickad till verkstäderna nu. Resultatet kommer att presenteras längre fram.
Denna artikel finns även att läsa på sida 27 i Däcksnack nummer 3 2024.