Här är några konkreta exempel på hur man med enkla medel och förändringar kan öka hållbarheten i verkstadsmiljön.
Balansering
Blyvikterna är förhoppningsvis redan ersatta av zinkvikter, annars är det hög tid att göra sig av med dem.
Var noga med att balansera däcken – det minskar ju både däckslitage, slitage på fordonets hjulupphängning och bränsleförbrukningen.
Lufttryckskontroll
Upplys kunden om att hen behöver kontrollera lufttrycket varje månad och innan varje långkörning. Det gäller även om bilen har system för tryckövervakning, TPMS.
Förklara att lufttrycket också behöver anpassas till fordonets last.
Vid punktering
Försök alltid laga skadade däck, de bör ju användas tills mönsterdjupet är så dåligt att det finns risk för dåligt väggrepp.
Däckens livslängd
Ju längre ett däck används, desto bättre för miljön. Mot slutet av livstiden, när mönsterdjupet är mindre, minskas dessutom rullmotståndet så att bilen kräver mindre bränsle.
Tvättvatten
Lokala kommunala föreskrifter regleras hur tvättvattnet ska hanteras. Följd dem och försök om möjligt överträffa kraven.
Utslitna däck
Lämnas till återvinning via Svensk Däcksåtervinning.
Regummering
För bussar, lastbilar och släp är regummering ett miljövänligt alternativ. Idag är 45 procent av den här typen av däck regummerade.
Mönsterskärning
På lastbilsdäck med 2 - 4 millimeters återstående mönsterdjup är mönsterskärning ett intressant alternativ. Den ger däcket förbättrat väggrepp och högre säkerhet. Eftersom mönsterspåren inte är så djupa slits däcket långsammare, rullmotståndet ökar – och med det bränsleförbrukningen.
Förutsättningen för mönsterskärning är att däcket är märkt med ”U” för ”regrooveable” på däcksidan och att den utförs av en fackman. Mönsterskärningen ökar livslängden på däcken med upp till 25 procent fler kilometer.